mm

lørdag 5. april 2014

Sukkerfri Banansjokolade...

Har du savnet Banansjokoladen i smågodthyllen?? Da er dette virkelig godteriet for deg...
Smaken ble faktisk helt identisk!! MEN - disse er helt uten sukker og kunstige tilsetningsstoffer, og kan derfor nytes med verdens beste samvittighet... Godsakene måtte derimot gjemmes øverst, innerst, bakerst i kjøleskapet, ellers hadde både jeg, mannen min og ungene forspist oss med det samme... Nydelig!!

Grunnoppskriften er oppskriften min på Marshmallows, som du også finner i boken min.
Bananekstrakten jeg brukte, har jeg kjøpt på iHerb.




Oppskrift 
1 +1 dl vann
3 ss gelatinpulver
6 ss sukrin Gold
¼ ts salt



Bland sammen 1 dl vann, vaniljeekstraktbananekstrakt, salt og gelatinpulver i en bolle, og la dette stå og svelle.

I mellomtiden blander du sammen 1 dl vann og sukrin i en kjele, og varmer dette opp til kokepunktet.

Hell den kokende væsken i en tynn stråle i bollen med gelatin, mens du mikser kraftig med en håndmikser. (Har du en kjøkkenmaskin med visp, er denne super å bruke).

Miks blandingen kraftig i ca 5-10 minutter, til du får et stivt ”skum”. Her kan det være greitt å ha en mikser med stativ...

Kle en firkantet form ca 20x20 cm med plastfolie.
Ha ”skummet” over i formen, og glatt det fint utover.
Sett formen kjølig i 1 – 4 timer, til massen har ”satt seg”.

Skjær massen i passe store biter.
Dypp deretter bitene i sjokolade.




Eller dersom du er litt lat (som meg), kan du helle sjokoladen over "skummet", og deretter skjære opp i biter... Like godt, men kanskje ikke like lekkert...

HER er en oppskrift på sjokoladetrekk...





♥ Tove

4 kommentarer:

  1. Det så godt ut!

    Er det mulig å komme med en oppskrift-forespørsel?
    Jeg har en oppskrift på en kake hvor det er en blanding av kakao og lakrispulver, men dessverre også massevis av sukker. Jeg har lett på nettet, og har funnet diverse lakriskremer som kan gå til en lakris/sjokoladekake, men ikke sukkerfritt.
    Har du oppskrift på noe slikt? Likte sjokoladedrøm-kaken din godt. Hadde det vært mulig å blande inn litt lakrispulver i den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hørtes spennende ut :-) Send meg oppskriften så kan jeg se på den :-) Det må da være mulig å få til en sukkerfri variant ;-) ;-)

      Tove

      Slett
  2. Åå, herlighet! Dette så jo bare veldig fristende ut! :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.