mm

fredag 14. mars 2014

Sjokoladefondant på 2 minutter...

Denne sjokolade-fondanten ble aldeles nydelig, og var klar på bare 2 minutter!
Perfekt dersom du får lyst på noe godt, men ikke har tid til å bake. Mørk, fyldig sjokoladesmak som smelter på tunga...
Oppskriften rekker til en person, men dersom du har lyst å dele herligheten med noen kan du gjerne doble oppskriften.

Kaken er uten egg, sukker og gluten, og kan enkelt lages melkefri ved å bytte ut kesam med usøtet eplemos eller gresskarpurè f.eks



Oppskrift
  • 1 ss linfrømel
  • 1 ss kakao
  • 1 - 2 ss sukrin
  • bittelitt salt
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • 1 ss kesam, yoghurt naturell eller rømme
  • 3 ss vann
Bland sammen alt det tørre i et krus.
Tilsett kesam, vanilje og vann, og bland det hele sammen til en jevn røre.
Sett koppen i mikrobølgeovnen, og kjør på full effekt i 1 1/2 - 2 minutter. 

Følg med - du vil at kaken skal være litt rå i midten, så ikke kjør for lenge.



Ta ut kaken, og la den avkjøles. Server med friske bær og en klatt yoghurt naturell f.eks.

Kaken er uten egg, sukker og gluten, og kan enkelt lages melkefri ved å bytte ut kesam med usøtet eplemos eller gresskarpurè f.eks




♥ Tove

16 kommentarer:

  1. Det blir definitivt lørdagsgodtet i morgen...gleder meg allerede.

    SvarSlett
  2. Ok...innrømmer at jeg klarte ikke vente til i morgen og lagde den nå med en gang, men av kokosmel, for det er hva jeg hadde. Det blei utrolig godt. Tusen tusen takk for oppskrift.

    SvarSlett
  3. Kan man bruke mandelmel eller kokosmel istedenfor linfrø mel tro?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke forsøkt, men hvorfor ikke..? :-D :-D

      Slett
  4. Denne må prøves - så jo veldig godt ut! ..Og ikke minst ser det ut til at man ikke trenger å være noen erfaren kokk for å få det til :)

    Ha en fin helg!

    Smil fra Telemark

    SvarSlett
  5. Tipper kokosmel og en moden banan kan brukes her i stedet for linfrømel og kesam. Spørs nok om jeg hadde delt den med noen, gitt :D

    SvarSlett
  6. Hei !!
    Har kikket litt gjennom bloggen din, og må si det var mange sunne fristelser :)))
    TOMMEL OPP FOR DEG !!!

    Jeg og mannen er verken overvektig eller lat, men noen kilo ekstra har vi fått :)

    Jeg blogger, men lite om mat. Dette ønsker jeg å forandre litt på, og lurer derfor på om jeg kan "låne" oppskrifter fra deg, men med egne bilder og at jeg linker innleggene tilbake til deg ?

    Jeg velger å spørre først, for det finnes nok av dem som bare tar seg til rette.

    Jeg gleder meg til å begynne å prøve ut mange av dine retter, søte som salte :)))

    Mvh Heidi

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord :-)
      Det er helt ok å bruke oppskriftene mine så lenge du linker tydelig tilbake til meg :-) :-)

      Slett
    2. Tusen tusen takk :)))
      Jeg skal linke tydelig !!
      Her er link til min matblogg om du vil ta en titt: http://heidis-matkrok.blogspot.no/
      Gleder meg til å fylle bloggen opp med gode oppskrifter også fra deg :)

      Klem Heidi

      Slett
  7. Denne var god! Jeg brukte kokosmel og creme fraiche. Creme fraiche og nyrørte bringebær til servering. Blir nok en favoritt :-) Tusen takk!

    SvarSlett
  8. Åååå...denne så nydelig ut..eneste aber er at jeg ikke har micro:(...putte i varmluftsovn mon tro?? Må sikkert stå litt lenger da?!!! Tusen takk for masse deilig inspirasjon:-)

    SvarSlett
  9. haha..hva sjer?? det kokte over i mikroen min:))

    SvarSlett
  10. Denne oppskriften måtte jeg bare prøve- den smakte himmelsk!
    Jeg har akkurat oppdaget bloggen din og jeg gleder meg virkelig til å få prøvd ut flere av dine oppskrifter :)
    Hilsen Eveline

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.