mm

lørdag 8. mars 2014

Daim - ostekake...

Jeg har hatt litt "dilla" på ostekaker i det siste, og dette ble virkelig en av de beste variantene jeg har forsøkt. Ungene kåret denne til den beste til nå, men jeg likte også godt Bringebær varianten på sjokoladebunn. Uansett - nydelig var det!
For å få smaken av Daim brukte jeg hjemmelaget sukkerfri krokan og 86 % sjokolade. Hjemmelaget krokan høres jo avansert, fancy og tidkrevende ut, men det skal jeg love deg at det ikke er. Når du lager krokan med Sukrin Gold er den ferdig på bare noen minutter. Oppskriften finner du HER.
Håper det smaker!



Oppskriften rekker til 4 små ostekaker.
Bunn:
  • 80 g mandelmel
  • 1 ts sukrin
  • ca 1/2 dl vann
Bland sammen mandelmel og sukrin. 
Tilsett vann til en passe fast deig. 
Fordel deigen i 4 små former kledd med plastfolie- jeg brukte Creme Brulee formene mine, men du kan like gjerne bruke en kopp eller et drikkeglass f.eks. Dersom du kler formene med plastfolie kan du løfte ut kakene og servere på fat, men dette er selvsagt ikke nødvendig.
Sett formene i kjøleskapet.



Daim ostekrem:
  • 3 gelatinplater
  • 4 ss kokende vann
  • 250 g kesam (evt. gresk yoghurt naturell - bland gjerne de to, eller du kan også tilsette litt kremost)
  • 3 ts sukrin gold(evt. annet søtt)
  • 2 ss sukkerfri krokan
  • 20 g 86% sjokolade i biter


Legg gelatinplatene i bløt i litt kaldt vann.
Bland sammen kesam, krokan, sjokolade og sukrin. Smak til med søtt.

Kok opp vann, og løs opp gelatinplatene i vannet. 
Tilsett gelatinen i blandingen i en tynn stråle mens du rører godt.

Tips: Klumper gelatinen seg når den kommer over i den kalde kesamen (slik det gjorde for meg), hjelper det å sette skålen i vannbad og røre til alt er oppløst.

Hell blandingen over bunnene, og sett formene i kjøleskap til kremen har stivnet (1 time?).

Easy peasy! 
Ingen steking i ovn, bare litt tålmodighet for å vente på at ostemassen skal sette seg...

Nyyydelig!!



♥ Tove

4 kommentarer:

  1. Ser helt fantastisk ut. Denne skal jeg prøve. Takk for oppskrift. Ha en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det smaker!
      En riktig fin helg til deg også :-) :-)

      Tove

      Slett
  2. Denne skal prøves! Sammen med hjemmelaget krokan :D

    Hvor lenge skal disse stå i kjøleskapet?

    SvarSlett
  3. En times tid :-) Skal føye det til i oppskriften.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.