mm

fredag 21. februar 2014

Sjokolade-Ostekake på peanøttbunn...

En nydelig liten dessertkake, med smak av både sjokolade, peanøtter og ostekake! Tre kjempegode ting i ett! Med andre ord et lite kinderegg av gode smaker! Kan det slå feil..?

Jeg har hatt en boks med Peanøttsmør i pulverform -PB2 som jeg kjøpte på iHerb stående i skapet leeenge, og ikke visst helt hva jeg skulle bruke den til annet enn som peanøttsmør. Som bunn i denne kaken fungerte det kjempeflott, og jeg er allerede i gang med å pønske på andre måter å bruke pulveret på...



Bunn:
  • 80 g mandelmel
  • 2 ss (ca 20 gram) "peanøttsmør mel" - PB2
  • 1 ts sukrin
  • bittelitt salt
  • ca 1/2 dl vann
  • Evt. kan du sikkert også bruke vanlig peanøttsmør med lavt karbohydrat innhold (sukkerfritt). Juster da vannmengden til passe konsistens.
Bland sammen mandelmel, peanøttmel og sukrin. 
Tilsett vann til en passe fast deig. 

Fordel deigen i 4 små former kledd med plastfolie- jeg brukte Creme Brulee formene mine, men du kan like gjerne bruke en kopp eller et drikkeglass f.eks. Dersom du kler formene med plastfolie kan du løfte ut kakene og servere på fat, men dette er selvsagt ikke nødvendig.
Sett formene i kjøleskapet.



Sjokolade "ostekrem":
  • 2 ts gelatinpulver
  • 4 ss kokende vann
  • 250 g kesam (evt gresk yoghurt naturell - bland gjerne de to, eller du kan også tilsette litt kremost)
  • 2 - 3 ss kakao
  • 2 ss sukrin gold (evt. vanlig sukrin eller annet søtt)
  • 1 ts vaniljeekstrakt

Bland sammen yoghurt,vanilje, kakao og sukrin. Smak til med søtt.
Kok opp vann, og løs opp gelatinpulveret i vannet. 
Tilsett gelatinen i yoghurtblandingen i en tynn stråle mens du rører godt.


Tips: Klumper gelatinen seg når den kommer over i den kalde yoghurtblandingen (slik det gjorde for meg), hjelper det å sette skålen i vannbad og røre til alt er oppløst. 


Hell blandingen over bunnene, og sett formene i kjøleskap til kremen har stivnet (1 time?).


Easy peasy! 
Ingen steking i ovn, bare litt tålmodighet for å vente på at ostemassen skal sette seg...

Nyyydelig!!

♥ Tove

2 kommentarer:

  1. Ser veldig godt ut :) Lagt til bloggen din i blogglisten min så titter innom igjen

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.