mm

onsdag 26. februar 2014

Mors kjøttkaker...

Ingenting er vel som mors hjemmelagde kjøttkaker... Tradisjonelt brukes jo hvetemel og potetmel i farsen, men jeg har her brukt linfrømel i stedet.



Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.



Oppskrift
  • 600 g kjøttdeig
  • 1 ts salt
  • 1 - 2 ts malt muskatnøtt
  • 1 egg
  • 2 ss linfrømel
  • 2 - 3 dl vann


Start med å blande saltet godt inn i kjøttdeigen, for å få den til å "gå sammen".
Tilsett linfrømel og krydder, og bland godt sammen.
Tilsett egg og bland godt.
Spe farsen med litt vann om gangen, til du får passe konsistens.

Stek kjøttkakene på middels sterk varme.




Tips: Kok ut stekepannen med litt vann, etter at du er ferdig å steke kakene. Denne skyen er fin å bruke som saus. Jeg rører gjerne inn litt linfrømel og kremfløte i tillegg, for å få den litt fyldigere… Tilsetter du et par dråper sukkerkulør også, så blir den brun og fin.




Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.


♥ Tove

5 kommentarer:

  1. Mmm... Kjøttkaker høres godt ut, jeg må få tak i linfrømel... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. kjøttkaker er en av klassikerne jeg aldri går lei av :-) :-)

      Slett
  2. Har hatt lyst til å lage kjøttkaker en stund, men kom meg aldri så langt til nå finne en oppskrift. Tror virkelig jeg må prøve din en dag, den virket veldig enkel og god :)

    SvarSlett
  3. Hei. Flott blogg, og veldig mange fristende oppskrifter.
    Bruker du helt vanlig kjøttdeig som man får kjøpt i butikken eller lager du kjøttdeig selv?
    Hilsen Sis.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.