mm

mandag 3. februar 2014

Lavkarbo/glutenfri loff...

Dette brødet ble en fin erstatning for den vanlige loffen. Lavkarbo, melkefri, glutenfri og uten nøtter.
Passer perfekt til en god varmende suppechiligryterett eller til lavkarbo lasagne...
Eller det kan rett og slett spises som det er med litt godt pålegg på...




Oppskrift
  • 1 1/2 dl kokosmel
  • 1/2 dl finmalte solsikkefrø
  • 1/2 dl finmalte linfrø/linfrømel
  • 1 knivsodd bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts fiberhusk eller xanthan gum
  • 1 ts tørrgjær
  • 4 egg
  • 5 ss olje eller smeltet smør
  • 1 ts honning (blir spist opp av gjæren)
  • 1 dl lunket vann


Rør ut gjæren i vannet.
Bland sammen alt det tørre.
Visp sammen egg, olje og honning i en bolle. Tilsett gjærblandingen. Sukkeret i honningen vil bli spist opp av gjæren.
Tilsett de tørre ingrediensene, og bland alt sammen til en jevn luftig røre.

Form deigen til et fint lite brød.
Stekes ved 175 grader i 25 - 30 minutter.

(Pass på mot slutten av steketiden, så ikke brødet blir brent. Legg evt et bakepapir over det. Mitt brød ble litt godt stekt, men smakte allikevel kjempegodt!)





♥ Tove

14 kommentarer:

  1. Mange fine oppskrifter du har :)
    Vil bare forsikre meg, er det ingen hevetid på dette brødet ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ingen hevetid, men du kan med fordel la det ligge 10-15 min før du setter det i ovnen :-)

      Slett
  2. Inger Synnøvedatter4. februar 2014 kl. 10:03

    Ser veldig godt ut, men jeg med min dårlige motstandsvilje lurer på hvor mange karbohydrater det er pr 100 graem, og hvor mange gram en passe tykk skive veier?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke regnet på det Inger, men vil anslå kanskje 2 g pr skive..?

      Slett
  3. Nam! Dette må jeg prøve :)

    SvarSlett
  4. Det så utrolig godt ut, men har ikke kokosmel :/
    Har du noen tips når man skal finmale frø og nøtter til mel? Mitt blir som regel ganske grovkornet, ikke finmalt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du trenger en litt kraftig hurtigmikser for å få skikkelig mel. Jeg har en gammel type på hytta som jeg arvet av svigermor, men den klarer heller ikke jobben skikkelig...
      I tillegg hjelper det å male små porsjoner om gangen. Har du for mye i må du la maskinen gå lenge, og da har frøene lett for å begynne å slippe olje...

      Slett
  5. Hei! Takker igjen for masse flotte oppskrifter :). Men denne fikk jeg ikke til. Deigen ble alt for tynn til å forme til brød. Jeg hadde ikke kokosmel, så jeg malte selv på en elektrisk kaffefvern. Det så ok ut i utgangspunktet, men jeg måtte plusse på med alt av det tørre og ha det i form. Hva tror du? Er det kokosmelet som er problemet her?

    SvarSlett
  6. Ja, det tror jeg. Det er ikke enkelt å lage sitt eget kokosmel. Det ferdig kjøpte er veldig finmalt, og jeg tror ikke du får riktig konsistens ved å male selv...

    SvarSlett
  7. Nå har jeg prøvd på nytt, med kjøpt kokosmel. Dette ble noe helt annet, ja ��. Takk igjen ��

    SvarSlett
  8. Nå har jeg prøvd igjen, med kjøpt kokosmel. Dette ble noe helt annet, ja �� takk igjen ��

    SvarSlett
  9. Går det fint å bruke brødform?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.