mm

søndag 16. februar 2014

D - Dagen…

Det er veldig sjelden jeg skriver noe veldig privat på bloggen, for det meste går det i oppskrifter, men nå tenkte jeg kanskje det var litt på tide å dele noen tanker med dere…

Som mange av dere kanskje vet spiser jeg sukkerfritt/lavkarbo  for å prøve å forhindre kreftsykdommen min å blusse opp igjen. Jeg forsøker å sulte ut evt kreftceller som har sneket seg unna ved å nekte de glukose. I tillegg spiser jeg massevis av grønnsaker, og har i det siste begynt å ta D-vitamin i ganske store doser fordi dette også skal ha en gunstig virkning for å forhindre tilbakefall. Jeg knaskrer og spiser også selvsagt medisinene mine hver dag.



Nå er altså tiden kommet da jeg skal ha min årlige sjekk, og det var litt tanker rundt dette jeg hadde lyst til å dele med dere…

Tankene som kommer er om alt dette hjelper, og har det virkelig noe for seg..? Jeg har jo ingen garantier for noe som helst, men forsøker alt for å hindre svineriet å komme tilbake…

Jeg skal være dønn ærlig å si at jeg er livredd for å få tilbakefall… Panikken for å måtte oppleve å få "dommen" på nytt skremmer livet av meg, og ligger som en klo i brystet. Nye runder med operasjoner og cellegift, og usikkerhet... Jeg vet også at dersom det skjer er det ”kroken på døra”… Jeg har så mange medsøstre nå rundt meg som dessverre har opplevd akkurat dette. Noen kjemper med nebb og klør for å holde seg her, mens andre har måttet gi tapt… Det skremmer meg å se hvor fort det kan snu, og hvor lumskt dette f…skapet er…

Jeg vet at det blir mange søvnløse netter fremover, og massevis av lite konstruktive tanker… Tenk om, tenk om, tenk om… Hodet mitt blir som innpakket i vatt, og jeg klarer ikke tenke klart i tiden før kontrollen. I tiden etterpå går jeg og venter og venter på svar, så den tiden er like ille…



Vel, slik er det og slik blir det… Jeg kommer til å måtte takle dette i mange år fremover, men noe enklere blir det visst ikke med tiden… 
Bær over med meg dersom jeg er litt distrè og lite oppmerksom for tiden...


Send meg gjerne noen gode tanker, og kryss litt fingre for meg i tiden fremover…



♥ Tove

19 kommentarer:

  1. Jeg X fingrene for deg. Vi har hatt svineriet i min familie også. Min mann fikk 2-5 år igjen å leve for 8,5 år siden. Han fikk bli med på et forskningsprosjekt som var meget vellykket. Har ikke hatt tilbakefall. Som du ser er det håp og jeg har stor tro på det du driver med har noe for seg. Min mann er blitt fortalt av legene at fysisk aktivitet, sunt kosthold og livsstil var av veldig stor betydning for hans utfall. Han levde veldig sunt før han blei syk og har alltid gjort det. Det gjelder å aldri gi opp og leve sunt. Lykke til!

    SvarSlett
  2. Dette var sterkt å lese og utrolig tøft av deg å dele. <3

    Kan ikke forestille meg hvor vanskelig det må være å stadig kjenne på redsel, usikkerhet og maktesløshet ovenfor en så grufull sykdom.

    Jeg vil takke deg for å dele disse tankene, og takke deg for all den gode energien og matgleden du ellers deler her på bloggen. Jeg har fått så utrolig mye inspirasjon fra deg og dine oppskrifter.

    Jeg beundrer deg og skal både be og krysse fingre for at alt er i skjønneste orden for deg.

    Ha en nydelig søndag, god klem fra Margrethe

    SvarSlett
  3. Sender deg mange gode tanker <3
    Veronica.

    SvarSlett
  4. Masse gode ønsker fra meg også :-)
    Hege

    SvarSlett
  5. Krysser fingre for deg og sender en stooor klem!

    SvarSlett
  6. Alt godt til deg. Som mot-tanke til angsten som vil styre, så si til deg selv: Det får bare stå til.
    For det må det jo til syvende og sist.......
    Klem fra en fremmed.

    SvarSlett
  7. Jeg krysser fingrene for deg jeg også. Jeg er optimistisk og tror lavkarbo og sunt kosthold har mye å si. Ikke gi opp håpet og ikke gi opp troen på at du kan gjøre noe. Les heller masse om positive ting, som nye medisiner, større forståelse for årsaker etc.

    SvarSlett
  8. Sender deg mange gode tanker og krysser fingrene ❤️

    SvarSlett
  9. Sender deg mange gode tanker <3. Lisbeth.

    SvarSlett
  10. Er fast leser men dårlig på kommentarer! Ville bare stikke innom og takke for all matinspirasjon og samtidig sende deg varme tanker.
    Klem fra Anne Berit

    SvarSlett
  11. Det var sterkt å lese innlegget ditt, og jeg kan bare forestille meg hvor slitsomt og tøft det må være i forkant av disse kontrollene! (Har vært borte i noe lignende da jeg var yngre, og kjente på spenningen på forhånd og lettelsen i etterkant av kontrollene.) Det du gjør i forhold til kosthold (og sikkert flere andre ting også) er jo så bra og et kjempeviktig verktøy i forhold til å holde deg sykdomsfri! Tenkte på det da jeg så at de serverte sjokoladekake overrøst med nonstop og seigemenn til kreftsyke barn på Riksen; fikk helt vondt inni meg. De kunne jo ha laget masse gode kaker uten sukkeret...
    Trener ikke du yoga forresten? Tenker at det kanskje hjelper litt i en slik utfordrende tid. Ønsker deg masse lykke til, krysser fingrene for deg og håper ventetiden blir fylt med positive opplevelser som gir deg overskudd til å takle denne perioden!

    Stor klem herfra <3

    SvarSlett
  12. Det er forferdelig tærende å være redd hele tiden :(
    Forhåpentligvis går det bra med både kontroll, og prøvesvar denne gangen også :)

    Og angående kostholdet: Ikke noe sukker og masse grønnsaker kan ikke ha skadet i hvert fall :)

    Lykke til, og mange gode tanker :)

    SvarSlett
  13. Takk for at du deler dette med oss, ønsker deg all mulig lykke til og sender deg en stor, varm klem :)

    SvarSlett
  14. Jeg krysser fingrene for deg! Det vil jo være veldig naturlig å bekymre seg før noe slikt. Jeg kan virkelig forstå om det er vanskelig å finne den indre roen og fokusere på det positive da. Jeg er selv syk, dog ikke i samme gate som deg, men jeg kjenner meg igjen i "tenk om, tenk om.." tanker..

    Skinnende øyeblikk kommer, når du minst aner det er det sommer! ;D

    Lykke til!

    SvarSlett
  15. Jeg har fulgt bloggen din en god stund nå og har også anbefalt den videre,
    sender deg masse god tanker og positiv energi - du er en fantastisk flott dame !!

    klem fra Antje

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.