mm

lørdag 11. januar 2014

Sjokoladekake med hint av chili...

Denne kaken er basert på oppskriften til Gresskarkaken jeg lagde for en stund siden.
Når en lager Gresskarpurè blir det gjerne litt mye (les: fryseren full...), så jeg prøver stadig å finne nye måter å bruke den på.
Dersom du ikke har gresskarpurè kan du gjerne bruke rømme, creme fraiche eller kesam i stedet, det fungerer like godt.
Kaken ble saftig og god, og holdbar. Kjempefin å røre sammen og ha på lur i fryseboksen til uventede gjester.


Oppskrift på denne kaken finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER



Oppskrift
  • 100 g hvitt mandelmel 
  • ½ ts natron
  • 2 ss kakao
  • ½ ts xanthan gum el. 1 ss fiberhusk
  • 1 knivsodd salt
  • ½ - 1 ts chilipulver
  • 1 ts pulverkaffe
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • 1 dl gresskarpure evt. rømme, creme fraiche eller kesam
  • 3 ss sukrin
  • 3 egg
  • evt. litt hakkede nøtter eller 86% sjokolade
Bland sammen alt det tørre.
Tilsett rømme og egg - bland alt godt sammen.
Smak til med mer søtt eller chili dersom du ønsker det.
Rør evt. inn hakkede nøtter eller hakket sjokolade.

Ha røren i en smurt liten rund form - jeg brukte en liten ildfast form ca 20 cm i diameter kledd med bakepapir.

Stek ved 180 grader i 35-45 minutter

Tips:
Dersom du ikke har fryseboksen full av Gresskarpurè som meg, kan du kjøpe ferdig hos iHerb - husk da å bruke koden min TOV581, så får du 5 $ i rabatt. 
Evt kan purèen som sagt erstattes med rømme, creme fraiche eller kesam.





Oppskrift på denne kaken finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER



♥ Tove



2 kommentarer:

  1. Hei Tove. Er det mulig å bruke kokosmel? Jeg liker ikke smaken av mandler (mandelmel). Hvis det går hvordan blir mengden med mel og egg da? Tusen takk for en super blogg med mange lekkre oppskrifter. Jeg har prøvd mange av dem. Ha en god søndag. Klem fra Marianne i Sveits

    SvarSlett
  2. Tusen takk for fine ord Marianne :-) :-) Så koselig at du liker det jeg pusler med ;-)
    Ta en titt her: http://sjelemat.blogspot.no/2013/03/hvordan-konvertere-kokosmelmandelmel.html
    Her har jeg forklart hvordan du kan konvertere mandelmel til kokosmel, og omvendt ;-) ;-)

    Håper det smaker!

    -Tove-

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.