mm

fredag 17. januar 2014

Nydelige Lavkarbo-Boller...

Nydelige myke, luftige boller med deilig smak av kardemomme...
Jeg trodde ikke det var mulig å få spise disse herlighetene i en variant uten mel, men disse var minst like gode som "vanlige" boller... Lavkarbo, Glutenfrie og sukkerfrie...






Oppskrift
8 - 10 stykker
  • 75 g kokosmel
  • 60 g finmalte sesamfrø 
  • ½ ts bakepulver
  • 1 - 2 ts kardemomme
  • 1 – 2 ss fiberhusk
  • 1 – 2 ss sukrin
  • 1 ts tørrgjær
  • 1 dl lunkent vann
  • 1 ts honning eller agavesirup
  • 4 egg
  • 5 ss nøytral olje eller smeltet smør


Rør ut gjæren i vannet, sammen med honningen. (Sukkeret i honningen vil bli spist opp av gjæren).
Bland sammen alt det tørre i en bolle.
Pisk sammen egg og olje med en gaffel  i en annen bolle.
Bland alt sammen til en luftig fin deig.
La deigen hvile 10 minutter på benken.


Trill deigen til boller.
Fukt hendene med litt vann, så blir ikke deigen så klissete å jobbe med.
Pensle bollene med egg, så blir de blanke og flotte.
Stek ved 180 grader i 20 - 25 minutter, til bollene er gyldne og fine.






♥ Tove

13 kommentarer:

  1. Hei!


    Jeg har verken honning eller sirup, er det noe annet man kan bruke som erstatning? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Honningen er der for å gi gjærcellene mat, så du kan like gjerne bruke vanlig sukker :-) Gjærcellene trenger glukose for å vokse og danne CO2, og hvilken som helst glukose fungerer like godt ;-) ;-)

      Slett
  2. Hei Tove! Flott blogg du har og oppskriftene dine er alltid en suksess!:-) Jeg arbeier med kost og akupunktur og anbefaler bloggen din, så fortsett med det gode arbeidet:-) Har du forslag til noe man kan erstatte sesam melet med? Jeg synes at sesam er fint å bake med fordi det gir fin konsistens, men pga allergi kan jeg ikke bruke det.
    Ha en fin søndag! Hilsen Linn-C

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord Linn-C :-) Så koselig at du liker det jeg pusler med ;-) ;-)
      Du kan jo forsøke å bytte ut sesammel med finmalte solsikkekjerner..? Bollene blir nok litt mørkere, men tror det skal fungere. Ellers kunne du forsøke mandelmel..?

      Har ikke forsøkt noen av delene selv, så garanterer ikke resultatet, men vel verdt et forsøk ;-) ;-)

      Slett
    2. Hei igjen! Jeg har prøvd med mandelmel, guttene mine var ikke helt begeistret, men solsikkemel prøves til helgen, så skal jeg gi rapport:-) Linn-Cathrin

      Slett
  3. Så godt det så ut :) Er det mulig å bytte ut kokosmelet med mandelmel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke forsøkt, så kan ikke garantere resultatet. Ville brukt litt mer mandelmel enn kokosmel i tilfelle ;-)

      Slett
  4. Bakte disse i går, og de ble kjempegode :) De hevet seg riktignok ikke i noen særlig grad, men var likevel luftige i konsistensen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at de falt i smak Nanne :-) :-)

      Slett
  5. Jeg bakte disse i kveld :) De var veldig gode.

    SvarSlett
  6. Er det noen som vet hvor mange karbohydrater det er i disse? Fikk 9 stk av deigen?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.