mm

onsdag 22. januar 2014

Kokos Granola...

Denne Granolaen er en av mine absolutte favoritter, som jeg stadig vender tilbake til!
Nydelige eksotiske smaker av kokos og kanel - crispy nøtter, og Chia frø.
Oppskriften har vært publisert tidligere, men tåler helt klart å bli tatt frem igjen.


























Chia frø er skikkelig Supermat!
  • 2 ss chiafrø inneholder mer omega-3 enn en hel laksefilet. Chia frø er en av planterikets beste omega-3 kilder.
  • Chiafrø har et høyt innhold av protein og inneholder alle de livsnødvendige aminosyrene vi trenger. Chiafrø blir derfor et fullverdig protein.
  • Chiafrø er rikt på mineraler, blant annet kalsium. Chia inneholder 205 mg kalsium pr 100 gram - fint å ta dersom man ikke drikker melk eller spiser melkeprodukter.
  • Chia frø gir deg mer langsom blodsukkerstigning - de kan altså hjelpe deg dersom du ofte sliter med at du får lyst på mat mellom måltidene.
Du kan lese mer om Chiafrø her.





Oppskrift
Sett stekeovnen på 120 grader.
Bland alle ingrediensene (unntatt hampfrø) i en bolle.

Ha Granolaen i en ildfast form og bak i stekeovnen 10 minutter - rør litt rundt, og bak i nye 10 minutter. Følg godt med så ikke den blir brent.
Alternativt kan du riste Granolaen i en tørr stekepanne på middels varme, og røre rundt med jevne mellomrom.

Når Granolaen er ferdig ristet tilsetter du Hampfrø.
Grunnen til at jeg venter med disse er at de er litt følsom for høye temperaturer - dersom du varmer de over 176 grader ødelegges de sunne Omega fettsyrene.

Når Granolaen er avkjølt har du den over i et lufttett glass, og oppbevar det kjølig.

Ikke kast vaniljestengene når du har skrapt ut frøene! Putt dem oppi glasset sammen med Granolaen, og de vil fortsette å avgi nydelig smak og aroma...

Nydelig sammen med tyrkisk yoghurt eller cottage cheese!!

             Nyt…











Jeg kjøper både ChiafrøKokosflakKokosoljeHampfrø og kanel fra iHerb.
Dersom du bestiller fra iHerb må du gjerne bruke koden min TOV581 og får 5 $ i rabatt.





♥ Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.