mm

torsdag 19. desember 2013

Sjokolade Biscotti...

Nydelige sprø biscotti, med sjokoladesmak. Perfekte til en deilig kopp kaffe (eller te).
Disse blir en av julekakene mine i år.
Skal du være skikkelig ekstravagant, kan du gjerne også tilsette litt hakket 86% sjokolade i røren... Nydelig!



Oppskrift
  • 170 g  hvitt mandelmel (evt finmalte skoldede mandler)
  • 70 g sukrin
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 ts xanthan gum eller 1 ss fiberhusk
  • en klype salt
  • 40 g nøytral olje (raps f. eks) evt. smeltet smør
  • 1 ts  vaniljeekstrakt
  • 1 egg
  • 1 - 2 ss bakekakao
  • hakkede mandler
  • evt. hakket 86% sjokolade
Bland sammen alt det tørre. Tilsett egg, olje og sitronskall, og bland sammen til en smidig deig.
Legg deigen på en bakepapirkledd plate, og form den slik at den blir et rektangel på ca. 30 x 15 cm og 1 cm tykk.
Stekes ved 180 grader i 20 minutter.



Etter 20 minutter senker du temperaturen til ca 100 grader, tar ut deigen og skjærer den opp i ca 2 cm brede "pinner". Tørk kakene videre med snittsiden opp i 15 minutter, snu kakene og tørk videre i nye 15 minutter.



Oppbevares i tett boks, og nytes med en nydelig kopp te eller kaffe....



♥ Tove

4 kommentarer:

  1. Ahh.. Fristende! Jeg laget først Appelsin-biscotti fra e-boken din og de var veldig gode, men ikke så søte. Så laget jeg Jule-biscotti som jeg fant her, og da hadde jeg i litt mer søtning, både flytende Natreen og litt Tagatesse og de ble supergode! Og nå kommer du med disse... Kanskje jeg må lage dem også? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. He, he ;-) ;-) Ja, kanskje det ;-);-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.