mm

søndag 8. desember 2013

Lavkarbo, Glutenfrie og Sukkerfrie Krumkaker...

Krumkaker er en av julekakene jeg VIRKELIG har savnet etter at jeg kuttet ut mel og sukker fra kosten. Jeg har spekulert i 2 1/2 år på forskjellige måter å finne en alternativ oppskrift, og i dag lyktes det!



Jeg tok utgangspunkt i min gamle oppskrift med hvetemel og potetmel, som ga perfekte krumkaker før i tiden. Jeg byttet ut melet med sesammel, men tilsatte 1 ss potetmel, fordi jeg innbiller meg at dette gjør kakene ekstra sprø. 1 ss er uansett så lite karbohydrater, at på en så stor oppskrift utgjør det omtrent ingenting.

Den første kaken gikk kjempefint, ble tynn og fin, og slapp fint fra jernet. MEN, så fikk jeg for meg at røren var litt for tykk, og tilsatte mer vann... De neste 3-4 kakene satt dønn fast i jernet, og jeg måtte skrape og vaske jernet flere ganger... Usj! Jeg hadde mer eller mindre bestemt meg for å gi opp hele prosjektet, da jeg bare skulle gi det EN sjanse til. Jeg tilsatte litt mer sesammel, til røren ble skikkelig tykk og god, og plutselig gikk alt så mye bedre.

Stekingen gikk som en lek etter dette, og jeg fikk mange flotte krumkaker (22 stk for å være helt nøyaktig..).
Smaksmessig ble de også helt på høyde med de tradisjonelle. Tynne og sprø, men kanskje litt for lite søte. Jeg brukte i utgangspunktet 3 ss sukrin, men i oppskriften har jeg justert dette til 4 ss. Smak deg frem...



Du må gjerne også tilsette en liten dæsj konjakk i røren... Hadde jeg hatt den for hånden da jeg plundret som verst med stekingen, kan det hende det hadde gått så meget bedre ;-)

Jeg har et gammeldags krumkakejern av typen man legger på stekeplaten, og snur. Disse jernene steker mye tynnere kaker enn de elektriske, og mine kaker ble dermed supertynne, sprø og søte.





Oppskrift
22 kaker ( ikke medregnet de 3-4 kakene som gikk rett i søpla...)
  • 70 g egg ( = 1 stort egg)
  • 50 - 60 g sukrin
  • 70 g smeltet smør
  • 60 g sesammel
  • 1 ss potetmel
  • 1 knivsodd bakepulver
  • 1/2 dl vann


Pisk eggedosis av egg og sukrin. Tilsett resten av ingrediensene, og bland godt sammen.
Røren skal være ganske tykk, men dersom du synes den blir for tykk kan du tilsette litt mer vann. Vær bare litt forsiktig, så ikke den blir for tynn. Min erfaring er at det er bedre at den er for tykk enn for tynn.

Stek kakene på middels varme, og form de til kremmerhus mens de er varme.
Og dersom du plundrer...? - les epistelen ovenfor.. - gi ikke opp med det samme :-)
Avkjøl kakene på rist til de er helt avkjølte.
Oppbevares i tett boks.


Gleder meg virkelig til å spise disse sammen med multekremen på julaften...



♥ Tove

12 kommentarer:

  1. Krumkaker er så utrolig godt, spesielt med vaniljeis til, men spiser jo ikke det lengre. Heldigvis!
    Dine så super gode ut, virkelig bra du fikk det til tilslutt og ikke ga opp!
    Nå skulle jeg ønske jeg hadde et krumkakejern.

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-) :-) Ja, da må du ut og handle jern, dersom du ikke kan låne et ;-) ;-)
      Vaniljeis går forresten fint an å lage både lavkarbo og sukkerfri.. ;-)

      Slett
  2. Ville bare si at jeg elsker bloggen din! Utrolig inspirerende :) Stå på videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk Viktoria :-) :-)
      Slike tilbakemeldinger gir meg virkelig inspirasjon og lyst til å fortsette :-) :-)

      Slett
  3. Så gode ut. Kjøper du sesammel, eller lager du det selv?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bruker ferdig kjøpt sesammel i disse :-) :-)
      Tror det blir vanskelig å få det så finmalt ved å lage det selv ;-)

      Slett
  4. Hei, jeg lurte på hvilket merke det er på det sesammelet du bruker? :-)
    Fikk veldig lyst til å prøve og lage disse selv. :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker "Funksjonell Mat" sitt sesammel i disse kakene :-) :-)
      Håper de smaker ;-)

      Tove

      Slett
  5. Går det like godt om man maler sitt eget sesammel i foodprosessor eller lignende?? NÅ fikk jeg skikkelig vann i munnen av å bare SE på krumkakene.. tenk når de skal smakes?? Du er bare Så flink...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) :-) Jeg bruker ferdig Sesammel i oppskriften. Det er veldig finmalt. Jeg har ikke forsøkt å male frø selv til denne oppskriften, så vet ikke om det vil gi samme resultat...
      En liten smakstest har jeg selvsagt hatt.. ;-) ;-) Kan skrive under på at de var gode :-) :-)

      Tove

      Slett
  6. Hei. Jeg har akkurat nå laget krumkaker nesten etter din oppskrift. Jeg har brukt vanlig farin i stedet da jeg syns sukrin blir så kald og kan med fordel reduseres litt. Jeg droppet også vannet og kakene er blitt veldig gode! Jeg fikk 18 kaker. Takk for fin blogg. Og riktig god jul! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at de falt i smak Anitra :-) :-)

      Riktig god jul til deg også!

      -Tove-

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.