mm

tirsdag 10. desember 2013

Kokosmakroner med Sjokoladesmak...

Kjempegode kokosmakroner, med smak av sjokolade...
Raske å lage, og perfekte å ha på lur til uventede gjester. Nydelige sammen med en god kopp kaffe, når du vil unne deg noe godt...

Oppskrift på disse kakene finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER


Oppskrift
  • 3 egg - delt
  • 3 ss sukrin
  • 1 ts vanilje (evt skap ut frøene fra 1 vaniljestang)
  • 2 - 3 ss kakao
  • ca 150 g kokosmasse
Start med å skille eggene.
Pisk eggehvitene stive, og tilsett en og en ss med sukrin om gangen.
Vend forsiktig inn vanilje, kakao, kokosmasse og eggeplommer.



Sett små topper med en teskje på en bakepapirkledd plate.
Stekes ved 180 grader i ca 10 minutter - til pent gyldne.
Oppbevares i tett boks.



Oppskrift på disse kakene finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER



♥ Tove

6 kommentarer:

  1. Hei!
    Takk for at du deler så mange fristende oppskrifter :)
    Nå har jeg kjøpt inn varer som er nye for meg, som sukrin, fiberfin osv. for å prøve å lage sunnere kaker og godis til jul. Har du noen tips til kakekos? Og hvilke ingredienser "må" man ha i hus?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dersom du tar en titt under etikettene Jul og Konfekt, regner jeg med at du finner noe som kan friste :-) :-) Biscotti er en klassiker her i huset ;-) Kransekakestenger og kokosmakroner likeså :-) :-)
      Av konfekt må jeg alltid ha marsipan til jul, og gjerne også mintknapper...

      Sukrin, egg og mandler er et must i disse julebakst tider. Ellers bruker jeg mye vaniljestang/vaniljeekstrakt for å "runde av" den kalde sukrinsmaken litt ;-) ;-)

      Lykke til med baksten!

      Slett
  2. Tusen takk :)
    Hva slags kaker anbefaler du da?
    Prøvde å bytte ut sukkeret med sukrin i en langpannekake som alltid har vært suksess (ikke til jul da ;) ), men resultatet ble ikke bra. Flat og hard kake, som ikke smakte så mye.

    Lager du ditt eget mandelmel? Hvordan gjør du det i så fall?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg maler ofte mandler til mel selv. Kjører bare små porsjoner om gangen i en blender/hurtigmikser. Du kan gjerne bruke en mandekvern også til dette :-) :-)

      Når det gjelder kaker liker jeg veldig godt f.eks. ostekake og brownies... ;-) ;-) Var det noe spesielt du kunne tenke deg? Formkaker, sjokolade, krydder..?

      Slett
  3. Takk for tipset om kverning av mandler :)

    Jeg kuttet ut sukker over en lang periode, så jeg synes ofte at mange kaker er altfor søte. "Tradisjonelle" ostekaker (som noen i familien er veldig glad i) med kjeksbunn, gele, osv. blir altfor søtt for meg. Om jeg skal lage kake som jeg selv skal spise, må jeg ofte lage den betraktelig mindre søt. Og det er ofte vanskelig, for uten rett sukkermengde, blir resten av røra ikke helt som den skal.

    Men jeg liker bløtkaker, sjokoladekaker ++ så lenge de ikke er for søte. Ikke enkelt dette ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mine kakeoppskrifter er generelt litt lite søte :-) Jeg har ikke spist sukker på snart 3 år nå, så litt søtt rekker leeenge for meg ;-) Jeg lager allikevel bare en kake til hele familien, og det går i de aller fleste tilfeller helt fint :-) Det er svært sjelden at jeg får klager på at kakene er for lite søte ;-)
      Jeg bruker kun sukrin som søtning i kakene mine, og det oppfører seg ikke alltid på samme måte som sukker. Har ikke forsøkt å bake hvetemel kaker med sukrin, fordi jeg er glutenintolerant. Dessuten spiser jeg ganske strengt lavkarbo...
      Smak deg litt frem på ønsket sødme i oppskriftene, og ta gjerne en test på noen som spiser sukker før du lager ferdig kaken ;-) ;-)

      Lykke til med baksten!

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.