mm

mandag 18. november 2013

Sesam - Grovbrød...

Et mettende, saftig og godt grovbrød bakt med sesammel.
Dette brødet hevet seg godt i ovnen, og ble luftig og flott. Neste gang tenker jeg å kutte ut kruskaklien, og bake det som loff. Oppskriften kan sikkert også fint brukes til foccacia.




Oppskrift
  • 4 store egg
  • 75 g cottage cheese
  • 200 g sesammel eller finmalte sesamfrø
  • 60 g kruskakli eller fibrex (glutenfritt)
  • 50 g linfrø
  • 1 ts salt
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ss fiberhusk
  • ca 4 - 5 dl vann
Bland sammen alt det tørre.
Bland egg og Cottage cheese i en blender eller bruk stavmixer.
Rør alt sammen, og spe med vann til du får en passe røre.
Ha røren i en liten brødform, kledd med bakepapir - min er ca 1 liter.

Stek brødet i ca 60 min ved 180 grader. Følg med litt underveis, og pass på at det ikke blir brent på toppen.


Kjempegodt i matpakken, til frokost eller kveldsmat...

Brødet bør oppbevares i kjøleskap, siden det er ganske "fuktig". Skjærer du skiver og rister det litt i brødristeren, blir det som nybakt.

Ellers går det flott an å fryse dette brødet også.

♥ Tove

7 kommentarer:

  1. Hei - har akkurat tatt brødet ut av ovnen, ser flott ut. Hva slags erfaring har du gjort deg med holdbarhet og oppbevaring?
    Mvh Cathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Brødet bør oppbevares i kjøleskap, siden det er ganske "fuktig". Når det gjelder holdbarhet, har jeg fremdeles litt igjen av brødet jeg bakte før helgen, og det smaker fremdeles kjempegodt :-) :-) Skjærer skiver og rister det litt i brødristeren, så blir det som nybakt ;-D ;-D
      Ellers går det flott an å fryse også :-)

      Skal skrive det inn i oppskriften... Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det ;-) ;-)

      Tove

      Slett
  2. Kan du antyde hvor mye karbo i en skive av dette brødet?

    SvarSlett
  3. Kan det være omtrent like mye karbo i en skive som grovbrødet - 1-2 karb?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vil tro det er sånn ca noe slikt ja :-) :-)

      Slett
  4. Hei! Ser du noen ganger bruker meltyper o.l med gluten i. Jeg har i det siste blitt mer og mer opptatt av gluten-debatten som preger mange helseblogger i det siste. Hva er din mening om gluten?

    Flott blogg med mye inspirasjon! :) Takk for at du deler din passion med oss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det eneste melet jeg bruker som inneholder gluten er kruskakli. Jeg har selv glutenintoleranse, så spiser ikke noe som inneholder glutenholdig mel. Av en eller annen grunn tåler jeg kruskalkli godt, selv om det ikke er glutenfritt. Prøver å være flink å skrive at en i stedet for kli kan bruke fibrex, som er glutenfritt.
      Ellers er jeg ikke spesielt opptatt av gluten spesielt. Jeg har fokus på innhold av karbohydrater i matvarer, og prøver å få i meg minst mulig karbo. Pga. glutenintoleransen holder jeg meg naturligvis unna mel og melvarer som inneholder gluten, men jeg spiser heller ikke glutenfrie matvarer som er å få kjøpt i butikken. De inneholder like mye (eller mer) karbo som "vanlige" bakevarer.

      Føler kroppen min virkelig liker dette kostholdet, og har fått betraktelig mye mer overskudd og energi. Fra å være et utpreget B-menneske er jeg nå blitt veldig A :-) :-)
      Kjempedeilig å føle at en har overskudd og ork til alt en har lyst til! Særlig med 2 barn i huset :-) :-)

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.