mm

torsdag 7. november 2013

Masala Blomkål-Ris...

Denne oppskriften er inspirert av den indiske retten Masala ris. Siden ris ikke inngår i mitt kosthold lenger, måtte jeg finne et alternativ, og valget falt selvsagt på blomkål. Alle som har spist lavkarbo en stund har sikkert prøvd seg på "blomkålris"...
Dette ble en nydelig rett med mye smak! Retten kan gjerne spises som den er som en vegetarrett eller som lunsj, eller den kan serveres som tilbehør til grillet/stekt kjøtt. Nydelig sammen med kylling f.eks.

Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.


Oppskrift
  • 1/2 stort blomkålhode, revet
  • 1 løk 
  • 1 rød paprika
  • 1 rød chili - finhakket
  • 1 fedd hvitløk- finhakket
  • 150 g frosne brekkbønner
  • 1/2 ts malt koriander
  • 1 1/2 - 2 ts Garam Masala
  • olje til steking
  • salt og pepper


Start med å lage "ris" av blomkålen. Jeg bruker en foodprosessor til dette, og kjører små porsjoner blomkål om gangen til "ris". Alternativt kan du rive blomkålen på et rivjern. Problemet med denne metoden er at du finner små biter blomkål over hele kjøkkenet etterpå...



Skjær løk og paprika i små biter, og finhakk hvitløk og chili.
Surr grønnsakene i litt olje i en wok ved middels varme, til de er myke. Ha over i en skål, og sett til side.
Ha så ca halvparten av blomkålrisen over i woken, og surr denne på middels sterk varme, til den er gylden og fin. Ha den ferdig stekte blomkålrisen over i skålen med de andre grønnsakene, og stek så resten av blomkålen på samme måte.
Til slutt steker du brekkbønnene et par minutter.
Bland så alle grønnsakene og "risen" i woken, og smak til med krydder.

 

Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.


♥ Tove

8 kommentarer:

  1. God idè pg høres godt ut :) Men du bør lese deg litt opp på hva wok er for noe :) "Woking" på middels varme som du skriver her er en selvmotsigelse. Poenget med woking er rask steking på høy høy varme med flammer oppover den tynne woken slik at det skal gå kjapt. Det du gjør her er steking som du kan gjøre i en helt vanlig stekepanne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt riktig :-) Du kan like gjerne bruke en vanlig stekepanne her . Grunnen til at jeg bruker wokpannen er at den har plass til mer ;-)

      Slett
  2. Den var nydelig! Tror det blir min favoritt i følge med kjøttmat. Jeg hadde hjemmelaga kjøttkaker i dag, men den er så god at den godt kan spises alene. Tusen takk for oppskriften :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at det falt i smak Lisbeth :-) :-) Ja, denne kan like gjerne spises som den er uten kjøtt :-) :-) Jeg spiser gjerne restene som lunsj ;-)

      Tove

      Slett
  3. Selger du kokeboken din i bokhandelen, eller er det kun E-BOK.
    Hvordan fungerer det med E-Bok har ikke prøvd det før:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selger boken kun som E-bok :-) Du får den tilsendt i løpet av sekunder etter at du har kjøpt den, og kan laste den ned til datamaskinen din :-) :-)

      Tove

      Slett
  4. Hei Tove. For en fantastisk blogg du har. Blomkålrisen har jeg prøvd i dag. Den var bare supergod. Chiagrøt står i kjøleskapet til i morgen tidlig og i går lastet jeg ned e-boken din med søte fristelser. For en lykke!! her skal det lages mye godt til jul.

    Hilsen
    Anne-Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk for fine ord Anne-Grethe, og tusen takk for kjøp av boken :-) :-) Så koselig at du liker det jeg pusler med :-D :-D
      Slike tilbakemeldinger motiverer og inspirerer meg til å fortsette :-D :-D

      Klem Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.