mm

fredag 29. november 2013

Lakris - sjokolade...

Dersom du er svak for lakrissjokoladen i smågodthyllen, er dette konfekten for deg... Denne smaker likedan, men inneholder ikke sukker... Kan en ønske seg mer..?
Denne oppskriften er også å finne i boken min, sammen med 74 andre søte fristelser...



Oppskrift
  • 1 dl vann 
  • 2 ts gelatinpulver 
  • 1/2 - 1 ts lakrisrotpulver (gjerne fra Johan Bülow) 
  • 1/4 ts anispulver 
  • evt. sukrinmelis 
Kok opp vannet og rør ut gelatinpulver.
Rør inn lakrispulver og anis, og smak til med søtt.
Hell gelèen over i konfektformer, eller bare i en boks.
La konfekten stå kjølig et par timer, til gelèen har stivnet...



Når gelèen er stiv dypper du bitene i sjokolade etter oppskriften HER, og setter konfekten kjølig igjen, til sjokoladen har stivnet.

Dette er en av 75 fristende oppskrifter, uten mel og sukker, du kan finne i boken min "Søte Fristelser"...


♥ Tove

8 kommentarer:

  1. Så spennende, lakrissjokolade er jo så godt :) Har forresten "bladd" gjennom boka di med middagsretter, den var utrolig inspirerende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du likte boken :-) :-) Tusen takk for kjøp :-)

      Lakris og sjokolade er nydelig sammen, og disse godbitene kan virkelig anbefales ;-) ;-)

      Tove

      Slett
  2. Svar
    1. Ja, det kan jeg love deg at det er :-) :-)

      Slett
  3. Jeg elsker denne kombinasjonen og har derfor prøvd oppskriften to ganger, men dessverre uten hell. Det største problemet skjedde da jeg skulle lage sjokoladetrekk, for gelatinen smeltet jo. Har du noen erfaringer og tips vedrørende dette? Jeg fikk den heller ikke like mørk som din, og gelatinen skummet fælt da jeg skulle røre den ut. Kanskje du har tips vedrørende dette også? :) jeg brukte ikke anispulver, mulig dette påvirket fargen... Ellers en kjempefin blogg du ha! Takk for mange gode mattips! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.. Koselig at du finner litt inspirasjon på bloggen min ;-)

      Det lønner seg å ha lakris-geleen i kjøleskap slik at den er skikkelig kald når du skal dyppe i sjokolade. Det kan være lurt å ta litt om gangen, og ta ut noen få biter gele hver gang. Et annet triks er å la gelebitene få rn liten runde i fryseboksen før du dypper.
      Gelatinen skal ikke koke, bare røres ut i det varme vannet :-) :-) Når det gjelder farge kan det være at det er forskjell på de ulike merkene lakrispulver..?

      Håper du ikke har gitt fullstendig opp, men forsøker igjen :-D

      Tove

      Slett
  4. Hvor får du kjøpt anispulver? Fantastisk bra blogg! Imponerende hvor mange fine oppskrifter du har, og inspirerende ikke minst! Takk :D

    Hilsen Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Anispulveret finner du i krydderhyllen på dagligvarebutikken :-) :-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.