mm

torsdag 21. november 2013

Fordeler med mandelmel...

Mandelmel er et kjempeflott glutenfritt/lavkarbo alternativ til hvetemel, og er noe jeg bruker en del av i oppskriftene mine.
Mandelmel kan kjøpes ferdig, eller lages selv. Kjøpt mandelmel kan fås både fettredusert og med fett. Mandelmelet jeg bruker i oppskriftene mine kjøper jeg ofte fra nettbutikken iHerb, og dette er kun finmalte skoldede mandler som ikke er fettredusert.
Funksjonellmat selger også mandelmel, og dette er fettredusert.



Du kan gjerne lage ditt eget mandelmel ved å finmale mandler, enten med eller uten skall. Beholder du skallet på blir melet mer fiberrikt, og inneholder dermed mindre karbohydrater. Skal du bruke melet i sjokoladekake f. eks. gjør det jo ingenting om det ikke er hvitt. Skal du derimot bruke det i lyse kaker, blir det penere og mer delikat å bruke hvitt mandelmel. Mal små porsjoner om gangen, for å få melet mest mulig finmalt. Pass bare på å stoppe før mandlene begynner åslipper olje. En gammeldags mandelkvern er det beste å bruke, men kaffekvern eller blender/hurtigmikser fungerer også.



Mandelmel er rikt på fiber, sunne fettsyrer og protein, og inneholde lite karbohydrater.

Sammenlignet med hvetemel, er dette et mye sunnere og mer næringsrikt alternativ når du skal bake.

 Næringsinnhold (100g)   Protein  Karbohydrater  Glykemisk Indeks  Fiber 
 Mandelmel 40 g  4 g < 1  20 g 
Kokosmel 19 g 9 g 11 50 g 
Hvetemel 11,4 g  72 g  71  3,4 g

Her er noen av oppskriftene mine med mandelmel:



Kokosmel er også et supert alternativ til hvetemel, og HER kan du finne en måte å konvertere mellom mandelmel og kokosmel.



♥ Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.