mm

tirsdag 5. november 2013

Chia - grøt med blåbær og vanilje...

En supersunn start på dagen! Dette er min nye favoritt frokost, og er min versjon av "Overnight Oats", som er så populært for tiden... Jeg lager grøten ferdig om kvelden, setter den i kjøleskapet, og om morgenen når jeg står opp er den ferdig. Easy peasy!
Da jeg serverte det til ungene første gang tok minstejenta et par dansetrinn på gulvet før dommen kom - "Åh åh åh!! Dette var Super duper godt mamma!!" Vel, av barn og fulle folk osv... Prøv selv så skjønner du...

P.S. 1 ss chiafrø inneholder faktisk mer Omega 3 enn en hel laksefilet...



Oppskrift
  • 3 ss chiafrø
  • 1,5 dl vann, melk eller fløte
  • 1 ss gresk yoghurt naturell
  • ca 1 ss blåbær (evt. bringebær, jordbær, bjørnebær... gjerne frosne)
  • l/4 ts ekte vaniljepulver



Bland alt godt sammen, og sett i kjøleskap natten over.


Enkelt, sunt og godt!




♥ Tove

12 kommentarer:

  1. Pleier å lage denne med kokosmelk. Åpner en boks og lager to-tre porsjoner i slengen.Supergodt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres kjempegodt ut ;-) Da blir den jo også fri for melkeprodukter, for de som ikke tåler det :-) :-) Må prøves....

      Tove

      Slett
  2. hvor mange karbo inneholder denne hvis den er lagen med kremfløte

    SvarSlett
    Svar
    1. Chiafrø inneholder ikke karbohydrater, så det eneste du får av karbo i denne er etter hva du bruker av væske og bær.
      Kremfløte inneholder vel rundt 3 g pr 100g tror jeg ;-)

      Slett
    2. Det var litt merkelig..på posen min med chiafrø står det at det er 40.3 g karbohydrat pr 100 g og 10.1 g pr 25 g som det er i 3 ss frø??

      Slett
    3. Hmm... det var rart.. Jeg bruker disse: http://m.iherb.com/nutiva-organic-chia-seed-12-oz-340-g/23976
      Der er totalt karbohydrater 5 g og 5 g fiber. Siden amerikanerene ikke trekker fra fiber blir netto antall karbo dermed 0 :-) :-) Hvilket merke bruker du?

      Slett
    4. på posen min står det chia x original chia superfrø, den er fra nature greens- livgivende fra naturen. kjøpt på helsekost

      Slett
    5. Har ikke forsøkt dette merket, men synes det virker veldig rart... Dersom du titter på denne siden her: http://www.iherb.com/Chia-Seeds
      vil du se at alle merkene er oppført med karbo=fiber=netto 0
      Har ingen annen forklaring enn at det må være feilmerking på pakken din..?

      Tove

      Slett
    6. Da spiser jeg med god samvittighet da eller?;) var jo så godt og har savnet en form for grøt til frokost. Har litt linfrø oppi også jeg, godt det også..

      Slett
    7. Ja, det gjør i alle fall jeg :-) :-)

      Slett
  3. Denne var heilt FANTASTISK! Definitivt min nye favorittfrukost :-) Hadde litt ekte ceylon-kanel og sukrin oppå, samt litt nøttesmør (pecan og valnøtt), og det var ein fryd for både kropp og sjel!
    Har prøva ut mange av oppskriftene dine, og kvar og ein har vore ein stor suksess. Elskar bloggen din, den har vore ein kjempeinspirasjon og verkeleg gjort kvardagen "enklare" mangen ein gong. Tusen takk for jobben du gjer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk for fine ord :-) :-) Så flott at jeg kan inspirere litt, og at oppskriftene mine har falt i smak!

      Ha en fin fin helg!

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.