mm

lørdag 23. november 2013

Brownie Ostekake...

Dette er en deilig kombinasjon av to av mine favorittkaker - Brownie og Ostekake. Begge deler er jo fantastisk hver for seg, og sammen blir de virkelig en ny dimensjon i kakeverdenen!
Dette ble en skikkelig festkake!




Oppskrift bunn:
  • 100 g mandelmel
  • ½ ts natron 
  • 2 ss kakao 
  • 1 ts fiberhusk 
  • 1 knivsodd salt 
  • 1 ts vaniljeekstrakt 
  • 1 dl gresskarpurè (evt. rømme, crème fraiche eller kesam) 
  • 3 ss sukrin 
  • 3 egg





Bland sammen alt det tørre.
Tilsett rømme og egg - bland alt godt sammen.
Smak til med mer søtt dersom du ønsker det.
Ha røren i en smurt liten rund form ca 20 cm i diameter, kledd med bakepapir i bunnen.



Oppskrift Ostekrem:
  • 250 g kesam 
  • 2 egg 
  • 2 - 3 ss sukrin 
  • 2 ss kokosmel 
  • 1 ts vaniljeekstrakt



Bre ostemassen over kakerøren.
Stek ved 180 grader i 35 - 40 minutter.
Kaken skal ha "satt seg", men fremdeles være litt "løs" når du tar den ut av ovnen.
La kaken avkjøles, og "sette seg" 3 - 4 timer, før du serverer den.


Nyt...



♥ Tove

4 kommentarer:

  1. Dersom man ikke tåler melk, tror du det går å benytte kokoskrem i stedet for Kesam?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har jeg ikke forsøkt, så det vet jeg rett og slett ikke... Hørtes spennende ut, så hadde vært int å prøve ;-) ;-)

      Slett
  2. Nam dette så jo magisk ut!! Jeg har to spørsmål :) er det vanlig bake kakao du bruker i oppskrifter? Og går det ikke å lage ostekrem på vanlig "ostekake vis"? Med feks Sukrin melis og naturell ost?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg bruker vanlig bakekakao :-)
      Du kan helt klart lage vanlig ostemasse og ha over bunnen etter at du har stekt den :-) :-) Er litt usikker på steketid, men ville forsøkt med ca 20 min :-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.