mm

torsdag 10. oktober 2013

Italienske kjøttboller...

Nydelige, saftige kjøttboller med smak av Italia.
Her har jeg raidet krydderkassen min, og brukt litt av alt jeg hadde - gressløk, toppløk, persille, timian, hvitløk og oregano. Ta de krydderurtene du har, det er ingen krise om du mangler noe. Oregano/Timian er et "must", og en eller annen form for løk. Vårløk eller purre kan gjerne brukes, og sleng gjerne med litt basilikum dersom du har... (evt en teskje Pesto)

Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.



Oppskrift
  • 400 g kyllingkjøttdeig
  • 400 svinekjøttdeig
  • 3 - 4 hvitløksfedd
  • en god bunt krydderurter - f.eks.gressløk, toppløk, persille, timian, og oregano
  • 1 egg
  • 2 ts salt
  • 1/2 ts chilipulver 



Ha krydderurter og hvitløken i en hurtigmikser, og kjør til alt er finhakket.
Tilsett de andre ingrediensene, og bland det hele sammen.
Form farsen til små fine boller, med en skje fuktet med litt vann.

Stek bollene på stekepannen, eller dersom du har "stekepanne-angst" (som meg...) legger du bollene i en bakepapirkledd langpanne, og steker de på varmluft i stekeovnen. 180 grader i ca 15 - 20 minutter burde være passe. Følg litt med...



Server med en god salat, og gjerne en tomatsaus...

Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.



♥ Tove

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.