mm

torsdag 3. oktober 2013

God Gammeldags Fiskegrateng...

Klassisk fiskegrateng med nydelig muskatkrydret saus.
En kjempegod, sunn og velsmakende hverdagsmiddag.

Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.



Oppskrift
  • ca 400 g ferdig kokt torskefilet eller annen hvit fisk
  • 150 g smøreost
  • ca 1 dl fiskekraft
  • 1 dl kremfløte
  • 1 ss smør
  • 1/4 purreløk
  • 1 ts malt muskat
  • 1 egg
  • 2 - 3 ss revet parmesan
  • 1 ss malte mandler
Start med å skille egget, og stivpiske eggehviten.
Skjær purreløken i små biter og surr denne myk i en kjele sammen med litt smør.
Lag den hvite sausen ved å smelte smøreosten i kjelen, og tilsett så fløte og fiskekraft.
Smak til med muskat og salt.
Ta kjelen av pannen og rør inn eggeplommen.

Bland inn fisken i sausen, og vend forsiktig inn den stivpiskede eggehviten.
Ha alt over i en ildfast form.
Strø over revet parmesan og malte mandler.
Stekes ved 180 grader i ca 30 min, til gratengen er gylden og fin.



Server med smørdampet blomkål og brokkoli.




En ekte Lofottorsk jeg er,

for jeg er født i Henningsvær.

Fadderullan dei,

fadderullan dei,

fadderullandullan dei...



Dette er en av oppskriftene du også finner i den nye boken min "Mat for Sjelen's Fristende Middagsretter" - sammen med 80 andre enkle, sunne og gode oppskrifter på middagsretter og tilbehør.


♥ Tove

7 kommentarer:

  1. Dette er en av mine yndlingsoppskrifter. Her lages denne ca en gang i uka. Jeg tar 600g fisk fordi jeg som regel har sei, også øker på sausen og egg.

    Og om en skulle være i beit, så funker pofiber og litt revet ost gull som strø. Jeg prøver å unngå mandlene pga det skyhøye innholdet av omega 6 som ikke er helt bra for for en med en autiotom sydokdom(ME i mitt tilfelle).

    Stor klem fra Imse

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du liker og bruker oppskriften så ofte :-) :-)
      Ja, denne er en gjenganger her i huset også, og populær både hos store og små :-) :-)

      Klem Tove

      Slett
  2. når du skriver smøreost,hvilken type smak er det? smøreost naturell eller med en annen smak?:) setter pris på svar :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan bruke enten naturell eller med smak. Har forsøkt med både rekeost og med bacon smak ;-) Begge deler ble kjempegodt! Gir bare en litt ekstra saltsmak på gratengen ;-)

      Slett
  3. Denne hørtes nydelig ut, og blir middagen vår i morgen :-) tusen takk for mange gode oppskrifter :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.