mm

søndag 22. september 2013

Mikro-Muffins med Bringebær...

Denne kaken/muffinsen er perfekt dersom du har lyst på kake, men ikke orker eller trenger en hel kake...
Minstemor og jeg var på hyttetur i helgen, og hadde lyst på noe godt. Det ble så mye å bake en hel kake bare til oss to, og derfor ble det mikro-muffins!

Jeg har bakt denne med linfrømel, som er mel laget av finmalte linfrø.
Linfrømel kan kjøpes ferdig på iHerb f.eks., eller lages selv ved å finmale linfrø i en blender/hurtigmikser eller kaffekvern. Linfrømel er fiberrikt, glutenfritt og rikt på Omega 3 fettsyrer. Det inneholder ingen karbohydrater. Disse muffinsene er med andre ord en liten helsebombe av sunnhet!

Siden Linfrømelet inneholder mye olje, er det beste er å male linfrøene etter hvert som du skal bruke melet, ellers kan det harskne. Lager du mer enn du kan bruke, eller kjøper ferdig mel, er det beste å oppbevare melet i fryseboksen.

En annen variant på mikro-muffins finner du HER.



Oppskrift
nok til 2 gode venner

  • 50 g linfrømel
  • 2 egg
  • 1 ts bakepulver
  • 3 ss gresskarpure eller rømme/kesam
  • 3 ss fløte eller vann
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • 3 - 4 ts sukrin
  • en håndfull bringebær - frosne eller friske

Bland sammen alt det tørre.
Tilsett gresskarpure, fløte, vanilje og bringebær - bland alt godt sammen.
Smak til med mer søtt dersom du ønsker det.

Fordel røren i to passe store krus.
Sett krusene i mikrobølgeovnen, og kjør på full effekt i 5 minutter.



La muffinsene avkjøles litt før du spiser.
Server med litt pisket krem eller gresk yoghurt...




♥ Tove

4 kommentarer:

  1. Dette så kjempegodt ut!! Blir nok kaffekaken min i dag det ^^,

    SvarSlett
  2. Hei snuppa!
    Nå reiser vi straks til vårt andre hjem i Thailand, og da baker jeg med gresskarpure hele tiden. Om du legger turen forbi skal jeg ta deg med på en uforglemmelig sykkeltur til det lokale markedet en tidlig morgen.
    Denne bringebærmuffinsen ser fristende ut, og jeg fikk lyst til å teste den både med papaya og med guava. Hvor mange grader og hvor lenge trenger muffinsen i gasskomfyr, tror du?
    For resten.................jeg trodde karbohydratene ble frigjort når man maler frøene til mel?
    God søndag fra Inger Synnøvedatter

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh... ja, det hørtes helt magisk ut Inger :-) Vær sikker på at jeg kommer på besøk når jeg er på de trakter ;-D

      Når det gjelder gasskomfyr er jeg ganske blank dessverre... må innrømme at jeg har ikke peiling...?

      Riktig god tur til Thailand! Kos deg og nyt livet!

      Klem Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.