mm

fredag 20. september 2013

Eplekake - glutenfri, sukkerfri og lavkarbo...

Nå er de norske eplene å få kjøpt i butikkene, og de smaker så uendelig mye bedre enn de importerte!
For meg hører varm nybakt eplekake og høst uløselig sammen...
Nydelig kaffekos...

Oppskrift på  denne kaken finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER


Oppskrift
  • 3 egg 
  • 1½ dl sukrin 
  • 150 g malte nøtter (jeg brukte ca 50 g mandler, 50 g hasselnøtter og 50 g valnøtter) 
  • 1 ts bakepulver 
  • 1 ts kanel 
  • 1 ts vaniljeekstrakt 
  • 1 ts fiberhusk 
  • 1 liten boks Cottage Cheese (250 g) 
  • ½ dl fløte 
  • 2 epler i tynne skiver 
  • Kanel og hakkede nøtter til pynt 

Bland sammen alt det tørre.
Kjør sammen egg, cottage cheese og fløte til en jevn ”masse” – bruk stavmikser eller blender.
Ha alt det tørre i eggeblandingen, og bland godt.

    






Ha røren i en godt smurt form.
Skjær eplene i tynne skiver og legg disse på toppen.
Strø over kanel og hakkede nøtter.

Stekes ved 180 grader midt i ovnen i ca 30 minutter.


Følg med underveis – blir kaken for mørk kan du legge et bakepapir på toppen av kaken siste del av stekingen.












Serveres lunken med pisket krem eller hjemmelaget Vaniljekesam...

Kaken kan gjerne fryses, og smaker om mulig nesten bedre dagen etter...



Nydelig
høstkos...


Oppskrift på denne kaken finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER


♥ Tove

5 kommentarer:

  1. For en fantastisk blogg!! Nå putrer salsa i grytene og i morgen skal jeg lage ordentlig hjemmelaget taco:-) Denn kaken vil jeg også prøve, men jeg har ikke vaniljeekstrakt! Kan jeg bruke vaniljepulver istedenfor tror du? Isåfall hvor mye?
    Gleder meg til å følge deg videre:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk for fine ord :-) Så koselig at du liker det jeg pusler med ;-)
      I stedet for vaniljeekstrakt kan du gjerne bruke frøene fra en halv vaniljestang eller rent vaniljepulver :-) :-)
      Håper det smaker!

      Tove

      Slett
  2. Heeeeeelt sinnsyk god oppskrift!! :) tusen takk! Ble en slager selv for den sukkerspisende delen av familien. Perfekte helgekos :) men, hvor stor form bruker du?

    Hilsen Hege

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig koselig med slike tilbakemeldinger ;-) Det gir meg virkelig inspirasjon til å fortsette ;-) Tusen takk Hege!!

      Jeg bruker gjerne en ganske liten kakeform - for å få litt ekstra høyde på kaken - ca 22-23 cm i diameter :-)

      Tove


      Slett
  3. Heeeeeelt sinnsyk god oppskrift!! :) tusen takk! Ble en slager selv for den sukkerspisende delen av familien. Perfekte helgekos :) men, hvor stor form bruker du?

    Hilsen Hege

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.