mm

lørdag 17. august 2013

Blåbær Scones...

Akkurat nå bugner det av blåbær i skogen. Supersunne, søte og gode...
Jeg plukker og fryser ned, slik at jeg kan ta opp ut over vinteren til dessert, kaker, muffins eller scones.
Disse sconsene er nydelige til kaffen, eller som niste på tur, og kan gjerne fryses.



Oppskrift
ca. 7 - 10 stk
  • 140 g finmalte Solsikkerfrø 
  • 80 g sesammel (eller finmalte Sesamfrø)
  • 2 ss fiberhusk
  • 2 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 1-3 ss sukrin eller annet søtt (smak deg litt frem til ønsket sødme)
  • 6 egg
  • 1 ts vaniljeekstrakt (evt. frø fra 1 vaniljestang)
  • 125 - 130 g Cottage Cheese
  • 80 - 100 g blåbær (helst ferske, men du kan også bruke frosne)


Bland sammen alt det tørre.
Bland sammen egg, vanilje og Cottage Cheese i en blender, eller med stavmixer.
Rør sammen alle ingrediensene, smak på røren, og vend til slutt forsiktig inn blåbærene.
La røren stå og svelle i ca. 10 min.


Sett Sconesene på en bakepapirkledd plate, med en spiseskje fuktet med litt vann.


Stekes ved 180 grader i 15 - 20 minutter.



♥ Tove

5 kommentarer:

  1. Heisann! Disse så deilige ut (som alt du frister oss med :). Så det vanlige spørsmålet; tror du jeg kan bruke kokosmel i stedet, og hvor mye bør jeg da bruke??

    SvarSlett
  2. Kokosmel i steden for sesammel, altså :)

    SvarSlett
  3. eklager treigt svar, men har vært på ferie i Kroatia i 14 dager, uten nett...

    Jeg kan ikke svare deg sikkert på hvor mye kokosmel du evt kan bruke i stedet for sesammel... Kokosmel suger til seg veeeldig mye væske, og er kjempedrøy i bruk... Prøv med halv mengde og se på konsistensen på røren...
    Som sagt usikker her...

    Tove

    SvarSlett
  4. Jeg oppdaget akkurat denne herlige bloggen Just nu! Og min frokost sultne mage skal prøve disse jepp du tenkte riktig. Just nu :) ser jo himmelsk ut. Er tom for noen som helst form for søtning utenom vanlig sukker og DET er uaktuelt så får prøve uten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord :-) Håper det smakte, selv uten søtning ;-) ;-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.