mm

fredag 7. juni 2013

Scones med Bacon og Ost...

Lettvinte, sunne og gode Scones, uten mel og sukker.
Perfekt turmat, skolemat, lunsj eller kveldsmat.



Oppskrift
ca. 10 - 12 stk


  • 1 dl Solsikkerfrø - finmalt
  • 1 dl finmalt sesamfrø eller sesammel
  • 1 ss fiberhusk
  • 1 ts bakepulver
  • 0,5 ts salt
  • 1 ts sukrin eller annet søtt
  • 4 egg
  • 75 g Cottage Cheese
  • 100 g ferdig stekt bacon i små biter
  • 100 g revet ost (Jarlsberg eller Norvegia)
  • 2 ss finhakket gressløk




  • Bland sammen alt det tørre.
    Bland sammen egg og Cottage Cheese i en blender eller med stavmixer.
    Rør sammen alle ingrediensene og la røren stå og svelle i ca. 10 min.
    Bland inn bacon, ost og gressløk.

    Sett Sconesene på en bakepapirkledd plate med en spiseskje.



    Stek ved 180 grader i 15 - 20 minutter.

    Sconesene kan gjerne fryses.


    ♥ Tove

    12 kommentarer:

    1. herlige greier! sikkert kjempegodt!:)

      SvarSlett
      Svar
      1. Ja, det kan jeg love at det var :-) :-)

        Slett
    2. Disse så utrolig gode ut. Fikk lyst å lage dem, men har ikke strimlet ost eller bacon =/

      Håper du får en fin kveld!

      SvarSlett
      Svar
      1. Fikk laget disse, uten bacon og gressløk siden jeg ikke hadde det. Måtte skjære opp osten selv, siden jeg ikke har rivjern, men det gikk fint. Mine ble ikke så fine som dine, men når dem smaker så godt gjør ikke det noe.

        Takk for oppskriften! :)

        Slett
      2. Så flott at de falt i smak ;-) Skinke er en fin erstatning for bacon i disse :-) Ellers er vårløk like godt som gressløk. Jeg har bare kjempemasse gressløk i hagen, og bruker derfor gjerne det :-)

        Tove

        Slett
    3. Hei Tove! Får man kjøpt finmalt solsikker- og sesamfrø eller kan man lage dette selv? Og hva er fiberhusk og hvor får man dette? :) Takk for oppskrift!

      SvarSlett
      Svar
      1. Du får kjøpt ferdig sesam mel, men solsikkefrø må du male selv. Jeg bruker en blender til dette ;-) Fiberhusk finner du i hylla med allergi mat i dagligvare butikker :-) Dette gjør at sconsene henger bedre sammen, og ikke blir så smuldtet.

        Håper det smaker... ;-)

        Tove

        Slett
    4. Bakte disse i går. Gode slik de er! Like gode etter en natt i kjøleskapet med ekstra smør, vellagret norvegia og italiensk salami.
      Resten ligger i fryseren. Spent på å se hvordan de blir opptint.
      Tusen takk for mange fristende oppskrifter! Rabarbra med kokos er allerede blitt en slager.

      SvarSlett
      Svar
      1. Takk for fine ord :-)
        Så flott at det falt i smak :-) De er like gode opptint, men ekstra gode blir de etter en runde i brødristeren :-) :-)

        Tove

        Slett
    5. Jeg har laget en litt annen versjon etter inspirasjon fra deg, takk for tipset! (Jeg var blant annet tom for cottage cheese og byttet den ut med philadelphiaost).

      SvarSlett

    Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.