mm

fredag 21. juni 2013

Rabarbrasyltetøy...

Syltetøy er ikke vanlig kost når en spiser lavkarbo, siden det vanligvis inneholder alt for mye sukker.
Rabarbra inneholder kun 0,7 gram karbohydrater pr 100 gram, og er dermed perfekt for oss som vil kutte ned på karbohydratene.
Sødmen fra kanelen sammen med den syrlige rabarbraen er en nydelig kombinasjon...
Oppskriften ha vært postet før, men tåler helt klart å tas frem igjen ;-)



Oppskrift
  • ca. 500 g Rabarbra
  • 4 - 5 ss sukrin
  • 2 -3 ts kanel
  • evt. 1 ts vaniljeekstrakt (kan sløyfes)
Vask og skjær rabarbraen i små biter, og ha den over i en kjele.
Kok forsiktig opp - du trenger vanligvis ikke tilsette vann. 
Rabarbraen vil slippe væske når den blir varmet opp, og dette er vanligvis nok.
Kok rabarbraen mør i ca 20 - 30 min.
Smak til med evt mer sukrin og kanel.
Avkjøl og nyt!



Syltetøyet kan også fint brukes som kompott til dessert, servert sammen med litt pisket krem eller tyrkisk yoghurt...


Smak
av
Sommer...



♥ Tove

2 kommentarer:

  1. 4-5 ss sukrin høres så lite ut! Jeg får prøve med bare sukrin neste gang og kanskje litt stevia.

    Prøv med fersk ingefør! Det ble kjempegodt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Smak deg frem til hvor søtt du vil ha det ;-) Jeg liker det litt friskt, men det er jo selvsagt smak og behag :-) Ingefær har jeg ikke dilla meg til å få prøvd, men må huske det til neste gang ;-)
      Ha en fin helg!

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.