mm

fredag 28. juni 2013

Rabarbra Scones...

Nok en oppskrift med rabarbra... Ja, ja... Jeg innrømmer gjerne at jeg er litt hekta på rabarbra for tiden ;-)
Jeg baker og sylter, og fryser ned i porsjoner, slik at jeg skal ha litt til vinteren også.
Kjenner du en nabo, eller har en tante eller en svigerinne som ikke bryr seg om rabarbraroten sin, så løp og spør om ikke du kan få høste.
Har du lyst på din egen rabarbrarot i hagen, er det verdens enkleste plante å formere. Bare del av en bit av roten med en spade, og spa den ned der du vil ha den. Rabarbra trenger en del gjødsel for å trives, så hos meg får den godt med kompost og hønegjødsel.
Men, nok hagestell... Her kommer oppskriften på mitt siste eksperiment på kjøkkenet :-)
Nydelige, lettlagede scones, med frisk og god smak av rabarbra.




Oppskrift
ca. 7 - 10 stk
  • 140 g finmalte Solsikkerfrø 
  • 80 g sesammel eller finmalte Sesamfrø
  • 2 ss fiberhusk
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ts salt
  • 1 ss sukrin eller annet søtt
  • 6 egg
  • 125 - 130 g Cottage Cheese
  • 1 ts kanel
  • 80 - 100 g finhakket rabarbra


Bland sammen alt det tørre.
Bland sammen egg og Cottage Cheese i en blender eller med stavmixer.
Rør sammen alle ingrediensene og la røren stå og svelle i ca. 10 min.



Sett Sconesene på en bakepapirkledd plate med en spiseskje fuktet med litt vann.



Stekes ved 180 grader i 15 - 20 minutter.


Nytes helst nystekte, med en deilig kopp nytraktet kaffe...
Spiser du ikke alle, kan de gjerne fryses.
Gi de da gjerne en runde i brødristeren først, for å få skorpen sprø og god igjen...


♥ Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.