mm

søndag 12. mai 2013

Saftig Kjøttpudding...

Skikkelig kjøttpudding og kjøttkaker, er et par av rettene jeg har virkelig savnet på lavkarbokost. Jeg har slitt litt med å finne et bindemiddel i farsen i stedet for hvetemel/potetmel, jeg har vært fornøyd med. Fiberhusk fungerer ikke... Den "smelter" når den blir varm, og blir en slimaktig uappetittelig affære...

Men, med linfrømel som bindemiddel blir kjøttpuddingen akkurat som den skal være!
Linfrømelet binder fuktighet, og farsen henger godt sammen - Perfekt!
At du får med litt ekstra godsaker i kjøttpuddingen i form av masse fiber og Omega-3 er jo bare en superbonus!



Oppskrift
  • 500 g kjøttdeig
  • 1 1/2 ts salt
  • 2 ss linfrømel
  • 2 ts malt muskat
  • 1 egg
  • 2 dl vann
  • 1 - 2 ss finhakket persille
  • 1/2 rød paprika - finhakket
  • 100 g bacon
Start med å blande saltet godt inn i kjøttdeigen, for å få den til å "gå sammen".
Tilsett linfrømel og krydder, og bland godt sammen.
Tilsett egg og bland godt.
Spe farsen med litt vann om gangen, til du får passe konsistens.
Rør til slutt inn persille og paprika.

Ha farsen over i en ildfast form, og legg bacon på toppen.

Stekes i vannbad i ovnen i 45 - 60 minutter ved 200 grader.



Tips: Det kjøttpuddingen slipper av væske bruker du i sausen.
Jeg lagde en tomatsaus av hermetiske tomater, fløte, linfrømel og kraft...

Jeg bruker dette linfrømelet fra iHerb.



♥ Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.