mm

søndag 26. mai 2013

Rabarbrakake...


Rabarbraen står så optimistisk og flott i hagen på denne tiden av året, og bare ber om å bli høstet inn.
Rabarbra er perfekt for oss som spiser lavkarbo, siden den bare inneholder 0,7g karbohydrater pr 100g.

Rabarbrakake er en frisk og god kos til kaffen, nå i det flotte vårværet...

Oppskriften på denne kaken kan du også finne i boken min - "Mat for Sjelens Søte fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter...






Oppskrift
  • 150 g malte nøtter (jeg brukte 100 g mandler,og resten valnøtter)
  • 1 ts bakepulver 
  • 1 ts kanel 
  • 1 ts vaniljeekstrakt 
  • 1 ts fiberhusk 
  • 2 dl sukrin 
  • 3 egg 
  • 1 boks Cottage Cheese 
  • ½ dl fløte 
  • Ca 200 g rabarbra 
  • Kanel og hakkede nøtter til pynt 
Bland sammen alt det tørre.
Kjør sammen egg, cottage cheese og fløte til en jevn ”masse” – bruk stavmikser eller blender.
Ha alt det tørre i eggeblandingen, og bland godt.



Ha røren i en godt smurt form.
Skjær rabarbra i fine små biter og legg disse på toppen.
Strø over kanel og hakkede nøtter.

Stekes ved 180 grader midt i ovnen i ca 30 minutter.

Følg med underveis – blir kaken for mørk kan du legge et bakepapir på toppen av kaken siste del av stekingen.

Serveres lunken med pisket krem...
Kaken kan gjerne fryses, og smaker om mulig nesten bedre dagen etter...




Oppskriften på denne kaken kan du også finne i boken min - "Mat for Sjelens Søte fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter...





♥ Tove

6 kommentarer:

  1. Dette er herved min nye favoritt-lavkarboblogg :) Har bladd, og bladd meg nedover, og lagret MANGE oppskrifter jeg har lyst til å prøve! Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :-) Så koselig at du har funnet noe som frister blant oppskriftene mine :-)
      Ha en fin kveld videre!

      Tove

      Slett
  2. Denne så fantastisk smaskens ut! Rabarbra er jo bare så godt! Det blir som regel til den gode gamle smuldrepaien når jeg bruker rabarbra, men nå skal jeg jaggu teste ut denne varianten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du likte oppskriften :-) Håper det smaker ;-)

      Tove

      Slett
  3. Å, den skal prøvest i sommer :)
    Men hvor stor form brukte du, og ble kaken høy? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte en form som er ca 22 cm i diameter :-) Da ble kaken passe høy og fin ;-)

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.