mm

torsdag 30. mai 2013

Nydelige Skillingsboller - uten mel og sukker...

Nydelige skillingsboller eller kanelsnurrer, helt uten mel og sukker... Kan en ønske seg noe bedre..?
Dette er en ny og forbedret versjon av den forrige oppskriften min på skillingsboller, som jeg virkelig kan anbefale! Ikke en smule var igjen...





Oppskrift
8 - 10 stykker
  • 75 g kokosmel
  • 60 g finmalte sesamfrø eller sesammel
  • ½ ts bakepulver
  • 1 - 2 ts kardemomme
  • 1 – 2 ss fiberhusk
  • 1 – 2 ss sukrin
  • 1 ts tørrgjær
  • 1 dl lunkent vann (ca 40 grader)
  • 1 ts honning eller agavesirup (blir spist opp av gjæren)
  • 4 egg
  • 5 ss nøytral olje eller smeltet smør
  • Kanel og sukrin (gjerne Sukrin Gold)



Rør ut gjæren i vannet, sammen med honningen. (Sukkeret i honningen vil bli spist opp av gjæren).
Bland sammen alt det tørre i en bolle.
Pisk sammen egg og olje med en gaffel  i en annen bolle.
Bland alt sammen til en luftig fin deig.
La deigen hvile 10 minutter på benken.


Kjevle deigen ut i et rektangel.
(Bruk gjerne to smurte bakepapir, som du kjevler deigen mellom, dersom du synes den blir klissete)

Strø på kanel og sukrin.
Rull sammen deigen til en "pølse", som du skjærer opp i ca 1 - 2 cm tykke skiver.

Stek ved 180 grader i 20 - 25 minutter, til bollene er gyldne og fine.
Nyt...



♥ Tove

20 kommentarer:

  1. Mmmm, det så fantastisk godt ut ;) Tror du det er "like godt" å bytte ut kokosmel med soyamel? Reagerte på kokosmel forrige gang jeg brukte det i bakst... eller hva med mandelmel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har aldri forsøkt soyamel, så kan dessverre ikke svare deg på det...
      Mandelmel kan du sikkert bruke, men da må du nok ha mer mel. Har ikke forsøkt det selv, så kan dessverre ikke si noe om mengde...

      Tove

      Slett
  2. Dette må jeg visst prøve, kjenner jeg får vann i munnen hver gang jeg passerer et bakeri... Må holde meg helt unna alt av glutenholdig hvete- og rugmel, så det er ikke rom for en eneste liten utskeielse. Gleder meg allerede. Skal løpe å kjøpe sesammel. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, skjønner hva du mener ;-) Tåler helleri kke gluten, og gjærbakst er en av tingene jeg virkelig savner. Disse bollene lover jeg deg at kommer tett opp mot originalen... Nydelige...
      Gled deg!

      Tove

      Slett
  3. Prøvde å bake disse - deigen ble veldig klissete så jeg måtte ha i mer mel. Resultatet ble tørre boller :-( De lukter himmelsk men deigen hevet ikke hverken før eller under steking. Har jeg gjort noe galt? Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Dersom deigen blir veldig klissete kan det hjelpe å kjevle den ut mellom to smurte ark med bakepapir. Evt ha olje på hendene. Dersom du har i mer mel, kan nok bollene bli tørre ja...
      Skal skrive det inn i oppskriften ;-)

      Tove

      Slett
  4. Prøvde å bake dem idag. Ble ikke helt fornøyd. Kunne hatt i mer sukrin, tok ei lita skje sukrin. De ble litt tørre og heva ikke, til tross for egg, bakepulver og gjær. Skal prøve å øke mengden bakepulver og/eller gjær neste gang, pluss at jeg skal smøre med smør før jeg strør på kanel og sukrin. Bruker du å heve dem før steiking?

    Og her gikk de ikke ned på høykant idag, men skal gjøre et nytt forsøk... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lar gjerne deigen stå litt og heve før jeg kjevler den ut.
      Jeg synes ofte kokosmel gir baksten en ganske søt smak i seg selv, så derfor 1-2 ss, men det kan jo være forskjell på sortene...

      Mine boller hevet seg fint i stekeovnen, men med gjærbakst er det ikke alltid like lett å forklare hvorfor ting skjer... Hadde tenkt å prøve fersk gjær neste gang. Den bruker å være litt mer samarbeidsvillig ;-) Bruk i alle fall litt varmere vann enn 37 grader når du bruker tørrgjær. Den trenger litt mer varme for å reagere ;-

      Håper du gir oppskriften en ny sjanse ;-)

      -Tove-

      Slett
  5. Sitter og gumler på en nå. De er søte nok, det er konsistensen som er feil. Da skal jeg være litt mer nøye neste gang og kanskje bruke våtgjær, bruker å lykkes bedre med det. Dette var en test, så da må man prøve igjen. Jeg gir meg ikke så lett. Vi spiste i alle fall opp halvparten. :-)

    SvarSlett
  6. Hei igjen ;) Jeg skiftet ut noen av ingrediensene og da spesielt kokosmel med soyamel og det ble veldig godt ;) Mandelmel prøvde jeg ikke, men kanskje neste gang.

    SvarSlett
  7. lurte på om det er mulig og bytte ut eggene? kan man bruke no egg f.eks ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke forsøkt det selv, så kan ikke garantere for resultatet..., men du må gjerne forsøke ;-) Vil gjerne høre hvordan det gikk dersom du tester det :-D

      Slett
  8. DISSE VAR FANTASTISKE! (Sorry capslocken, men de fortjente det:P)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at de falt i smak Live :-D :-D

      Tove

      Slett
  9. Tester for første gang nå.. for må innrømme at gjærbakst er noe jeg virkelig har savnet etter å ha begynt på gluten- og melkefri kost. Men lurer.. hvordan kan gjæren ha noe effekt når den ikke skal stå og heve mer enn 10 min?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de vil heve allikevel :-) Gjæren har også mye å si for smaken :-)
      Håper det smaker ;-) ;-)

      Tove

      Slett
    2. Nå har jeg testet. Må vel innrømme jeg er litt skuffet. De hevet lite, var alt for lite søte (til tross for at jeg hadde i litt ekstra sukrin) og minnet ikke akkurat om skillingsboller. Lurer på om jeg burde hatt i mer søtstoff + kanskje smørt utover litt melkefri margarin før jeg rullet.

      Ville det hjelpet om de hevet litt også?

      Slett
    3. Hmm... synd at du ikke ble helt fornøyd...:-(
      Du kan gjerne la bollene hvile lenger enn 10 min :-) Det kan hende hjelper å få de til å heve litt mer :-)
      Når det gjelder søtt må du prøve deg litt frem... ;-) Jeg har spist sukkerfritt så lenge at behovet mitt for søtt er veldig lite ;-) Dersom du akkurat har startet med sukrin/sukkerfritt kan det hende at du vil ha det litt mer søtt :-)
      Håper du vil forsøke oppskriften på ny, og at du blir mer fornøyd neste gang ;-)

      Ha en fin lørdag videre!
      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.