mm

lørdag 18. mai 2013

Iskald Lakriskaffe...

Denne oppskriften er basert på oppskriften min på Iskald Kaffe-Mocca.
Siden jeg har en svakhet for lakris, har jeg lenge lekt med tanken om å lage en variant med lakrissmak, og dette ble aldeles nydelig!!

Lakrisrotpulver er naturlig veldig søtt, faktisk 50-100 ganger søtere enn sukker, men 1 ts lakrisrotpulver inneholder kun 2 g karbohydrater.
Lakris sies å ha betennelsesdempende effekt, skal øke forbrenningen, og hjelpe på sure oppstøt og magesår... Hvorvidt dette stemmer skal ikke jeg uttale meg om. Godt er det i alle fall!




Oppskrift
  • 1 dl vann
  • 3 ss Kremfløte eller H - melk
  • 1/4 ts  vaniljeekstrakt
  • ca en kopp isbiter
  • 2 - 3 ts sukrin (evt Sukrin Gold)
  • 1/2 - 1 ts lakrisrotpulver - gjerne fra Johan Bülow
  • 1 - 1 1/2 ts pulverkaffe
  • 1 knivsodd salt
  • 1 knivsodd xanthan gum (kan sløyfes)



Start med å knuse isbitene i en blender.
Ha i vann, melk og vanilje, og bland sammen.
Ha i de tørre ingrediensene, og kjør det hele sammen.
Smak til med søtt.




Jeg bruker lakrisrot pulveret "Raw Liquorice Powder" - fra danske Johan Bülow.
Dette er rålakris av pressede og granulerte lakrisrøtter.
1 ts lakrisrotpulver inneholder 2 g karbohydrater...

Flere oppskrifter med lakris kan du finne HER.





♥ Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.