mm

mandag 29. april 2013

Sukkersøtt...??


Å si at sukker er roten til alt vondt, er vel kanskje å ta litt hardt i, men at svært mange sykdommer og plager skyldes et høyt sukkerinntak er ikke til å komme utenom.
Svært mange livvsstils sykdommer som bl.a. fedme, diabetes og kreft skyldes direkte et høyt inntak av karbohydrater og sukker.

Sukker og koffein
Bilde: friskisogsvettis.no
Da steinaldermennesket levde for 20 - 30 000 år siden, fantes det ikke mye smågodt og fastfood å få kjøpt... Kosten deres besto hovedsaklig av proteiner fra kjøtt, fisk og egg, samt litt karbohydrater fra de grønnsakene som var tilgjengelig. Ville de ha noe søtt, var honning, frukt og bær de eneste kildene de hadde. 
Kostholdet varierte selvsagt pga. ulikheter i geografi og klima, og var svært avhengig av årstidsvariasjoner.

Genetisk og fysiologisk, har vi faktisk ikke forandret oss i det hele tatt siden Steinalderen. Det vil med andre ord si at kroppen vår er konstruert for å spise som de gjorde i Steinalderen. Mye proteiner, og relativt lite karbohydrater, med andre ord. Kornprodukter var ikke eksisterende i et steinalderkosthold. Det er faktisk bare de siste 5 - 10 000 årene, at menneskene har dyrket og spist korn.

Steinaldermennesket var også mye mer aktiv enn det vi generelt er i dag. De gikk på jakt og sanket, og tilbakela gjerne flere kilometer om dagen for å finne mat, boplasser og ved.

Undersøkelser viser at så mye som 56 % av kaloriinntaket vårt i dag kommer fra kilder som var ikke-eksisterende da genene våre utviklet seg.

Bilde: Forskning.no

Sukkerforbruket har de siste årene eksplodert. Tenk bare tilbake til tiden før 2. verdenskrig. Våre bestemødre og oldemødre hadde ikke ofte søtsaker tilgjengelig. Derfor ble gjerne julefeiringen en tid da en unnet seg ekstra søtt i form av småkaker og annet søtt. I dagens julefeiring er ikke småkakene og søtsakene like mye stas, siden vi fråtser i så mye søtsaker hele resten av året.

Da genene våre utviklet seg for 20 - 30 000 år siden spiste et menneske i gjennomsnitt ca. 2 kg sukker i året. I 1830 var den industrielle revolusjonen i full gang, og sukkerforbruket hadde økt til ca. 5 kg i året. I år 2000 var dette tallet steget til hele 70 kg i året!!

Bilde: Forskning.no

Det sier seg selv at denne ekstreme økningen er nødt til å påvirke oss på en eller annen måte. Proposjonalt med det økte sukkerforbruket har livsstilsykdommene steget. Antallet krefttilfeller har eksplodert, hjerte/kar sykdommer, overvekt og diabetes likedan.

Et kosthold baset på Steinalderkosthold er i det siste blitt svært populært, og kalles gjerne ”Paleodietten”. Her tar en utgangspunkt i naturlige råvarer, kutter ut kornprodukter og sukker, og prøver å spise så tett opp mot det et steinaldermenneske ville gjort som mulig.

Jeg følger personlig ikke Paloedietten, men ser helt klart at dette har sine opplagte fordeler. Det er jo egentlig ganske logisk, når en ser på mennesket i evolusjonsmessig perspektiv. 20 - 30 000 år er jo bare et lite blaff av tid i denne sammenhengen. Så selv om vi fysiologisk og genetisk ikke har forandret oss nevneverdig, har miljøet og samfunnet vi lever i forandret seg ekstremt.  


Jeg har allikevel kuttet ut både sukker og mel fra kostholdet mitt, og jeg spiser svært lite karbohydrater. Jeg merker stor forskjell, og kjenner svært godt at kroppen min liker dette. Overskudd og energi er på topp, og alle de fysiske plagene og ”vondtene” jeg har hatt har blitt mye, mye mindre.

Så selv om du kanskje ikke ønsker å leve som et steinaldermenneske, er det allikevel kanskje ikke så dumt å ta bevisste valg i forhold til sitt eget kosthold. Tenk over hva du velger å spise, og forsøk å kutte ned på sukkerforbruket ditt.  Velg heller bær og nøtter som snacks, og prøv å kutte ned på brødvarer og pasta. Tenk som et Steinaldermenneske...



♥ Tove

3 kommentarer:

  1. Jeg elsker det at jeg spiser meg mett og holder meg mett. Bøtter jeg nedpå med brød og sukker blir jeg en skapsnoker! Nå som jeg er mer eller mindre inaktiv etter operasjon er det enda viktigere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjempedeilig å ha et stabilt blodsukker :-)

      Slett
  2. Høres jo veldig fornuftig ut å spise sånn som steinaldermenneskene gjorde. Jeg har kuttet ut sukker så godt som det går an, men sliter med å kutte ut mel. Har byttet til spelt mel, og bruker kokosmel og mandelmel av og til.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.