mm

mandag 1. april 2013

Sitronmuffins...

Saftige gode muffins, med deilig smak av sitron... Helt uten mel og sukker.
Nydelig sunn påskekos!

Dette er en av 75 oppskrifter du kan finne i E-boken min; "Mat for Sjelen's Søte Fristelser"...



Oppskrift

·        50 g kokosmel
·        6 egg
·        6 ss sukrin
·        2 - 3 ss kokende vann
·        2 ts bakepulver
·        1 ts vaniljeekstrakt
·        1 ss fiberhusk
·        Finrevet skall og saft av 1 sitron
·        2 -3 ts valmuefrø 




Start med å legge eggene i litt glovarmt vann noen minutter, dersom du ikke har romtempererte egg.
Pisk eggedosis av egg og sukrin. Når eggedosisen begynner å se ferdig ut, tilsetter du 2 - 3 ss kokende vann, mens du pisker. Vannet får eggene til å koagulere, og eggedosisen blir luftig og flott.
Sikt inn de tørre ingrediensene, og bland forsiktig.
Rør inn sitronskall og saft.
Ha røren over i muffinsformer.

Stekes i 13 - 15 minutter, ved 200 grader.



Glasur


Bland sammen melis og vann til en fin glasur. Evt. kan du erstatte litt av vannet med sitronsaft.
Bre glasuren over muffinsene, og strø over litt valmuefrø til pynt.


Dette er en av 75 oppskrifter du kan finne i E-boken min; "Mat for Sjelen's Søte Fristelser"...



♥ Tove

9 kommentarer:

  1. Så deilig ut :)
    Lurer på om det er greit å bruke Stevia fra Candarel som søtning?
    Inneholder ca 94 gr karbo..2 kcal pr ts. Mye karbo da. Nesten som sukker.
    Bruker du bare sukrin?
    :)
    Mvh Dua ;)

    SvarSlett
  2. Ja, du kan helt klart bruke annen søtning i stedet for sukrin ;-) Smak deg da frem til ønsket mengde...
    Jeg bruker kun sukrin i oppskriftene mine, og er godt fornøyd med det. Har forsøkt steviadråper tidligere, men syntes den ble litt "kunstig" på smak. Men, her er det selvsagt smak og behag :-D

    Ha en flott dag videre Dua!

    -Tove-

    SvarSlett
  3. Men er det også så mye karbohydrater i sukrin?
    94 gr karbo pr 100 gr stevia er ikke d mye ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er en link til steviaen du nevnte: http://www.haugen-gruppen.no/produkter/10480/19720/19658/19535/stevia-canderel-gronn.aspx
      Her står det ganske riktig at den inneholder 94g karbo pr 100g, men 0g sukker...
      Stevia i ren form er pr definisjon et sukkerfritt alternativ, og inneholder ikke sukker. Dette produktet inneholder maltodextrin i tillegg til stevia.
      Wikipedia skriver: Maltodekstrin er et karbohydratholdig næringsmiddel som ofte benyttes som erstatning for sukker. Det er en polysakkarid, og forekommer normalt som et hvitt hygroskopisk pulver. Maltodekstrin er lettfordøyelig og og opptas like lett av kroppen som sukker.
      Maltodekstrin utvinnes fra stivelse. I Europa benyttes vanligvis stivelse fra hvete i framstillingen, mens det i USA benyttes stivelse fra ris, mais eller potet...

      Jeg må ærlig innrømme at jeg er litt i tvil her... 94g karbo er alt for mye ja. Men, uten å vite noe mer kan jeg dessverre ikke gi deg noe godt svar her... Du trenger sikkert svært lite stevia for å få det like søtt som med sukrin, så hvor mange gram du ender opp med å bruke er jo essensielt her...

      Slett
  4. Målte nettopp at 2 ts stevia fra det merke er ca 1 gr. Mens 2 ts sukker er 11 gr. Det er forskjell.
    Men hvor mye stevia skulle man ha brukt i muffens oppskriften din da tro?

    SvarSlett
  5. Jeg ville forsøkt meg litt forsiktig frem... Start med 2-3 ts, og smak deg frem, til du får det så søtt som du ønsker ;-)
    Stevia er veldig søtt, så du trenger ikke så mye, med eksakt hvor mye vet jeg dessverre ikke...?

    Håper muffinsene faller i smak i alle fall ;-)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for god hjelp ;)
    Skal nok prøve meg litt frem :) Tror uansett det er litt sunnere enn vanlig sukker :)

    SvarSlett
  7. Disse må jeg prøve, ser kjempegode ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at jeg kunne friste litt ;-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.