mm

fredag 8. mars 2013

Verdens Beste Lavkarbo-Pizza...

Dette må være den beste pizzaen jeg har spist, siden jeg startet på lavkarbo... Himmel, så godt!!
Tynn, sprø og god bunn, ikke "omelett-aktig" og fullstendig mulig å spise "for hånd"...
Har du savnet SKIKKELIG pizza, er dette noe for deg!!



Oppskrift
  • 2 egg
  • 50 g Cottage Cheese (ca. 2 ss)
  • 2 ss kokosmel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1/2 ts salt
  • 2 ts oregano


Bland sammen egg og Cottage Cheese med en stavmikser/blender.
Tilsett de tørre ingrediensene, og bland røren godt sammen med stavmikseren.

Hell røren over i en smurt kakeform (ca 20 cm i diameter).
Jeg la et bakepapir i bunnen av formen, og smurte dette lett med litt olje.



Forstek bunnen i 10 - 12 minutter ved 200 grader, til den får brune flekker.


Nå kan du ha på ønsket fyll, og ettersteke pizzaen i ca 10 minutter.
Bruk gjerne rist, for å få ekstra sprø bunn...


Selv om bunnen inneholder kokosmel er det ikke snev av kokossmak av pizzaen...


Fantastisk godt!!



♥ Tove

63 kommentarer:

  1. Smaker det ikke kokos av bunnen? Da er jeg klar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lagde den i helgen og den smaker og lukter kokos, synes det var godt med en gang og så blir den fort kvalmende. Men damen på helsekosten ga meg grovt kokosmel og det var det eneste som fantes sa hun og det er kanske derfor den smakes så kokos..

      Slett
  2. He he :-)
    Håper du blir like fornøyd som meg ;-)

    Ha en fin helg Stjerna

    Tove

    SvarSlett
  3. Tusen takk for flotte tips og oppskrifter, du er en inspirasjon i hverdagen :)
    Eg bor nesten her inne hos deg. Ha en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk for fine ord :-) Sånne tilbakemeldinger gir meg inspirasjon :-)

      Ha en super duper helg du også!

      Tove


      Slett
    2. Salikat - her er det tips å finne!! Så kjekt at man får fornuftige tips, mat som ligner på vanlig mat. Det er inspirerende, for det er ikke det at jeg ikke liker hverdagsmat som gjør at jeg nå er over på lavkarbo...haha. Takktakk!

      Slett
  4. Nå fikk jeg lyst på pizza!!!
    Skal prøves i løpet av helgen kjenner jeg :-)
    Ha en riktig fin helg!

    Annette

    SvarSlett
    Svar
    1. Da håper jeg det faller i smak Anette ;-)

      Ha en riktig flott helg du også!
      Her er det solskinn og rene påskestemningen i dag, så det ser ut til å bli en fantastisk fin helg ;-)

      Tove

      Slett
  5. Jeg lager bunn av egg, fiberhusk, fløte og litt olje og den blir også veldig god synes jeg, men nå skal jeg kammen prøve din variant også. Dog er jeg litt skeptisk til at det ikke smaker kokos....

    SvarSlett
    Svar
    1. Var også skeptisk, men lover deg at det blir nydelig... ;-)

      Ha en flott helg frue :-)

      Klem

      Slett
  6. Lækker ret!

    Kan man erstatte kokosmelet med andet? Evt. Fiberhusk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det tror jeg ikke vil fungere... Du kan forsøke å erstatte kokosmelet med mandelmel...
      Har ikke forsøkt det selv...

      Slett
    2. Prøvde med mandelmel nettopp, funket bra :)

      Slett
  7. Dette ser jo helt fantastisk godt ut!

    SvarSlett
  8. Når du har forsteik bunnen, og har har tatt på ønkset fyll.... steiker du pizzaen på rist eller fortsatt liggende i formen?
    Laget denne i som lørdagspizza i går, bunnen var god på smak - men bunnen ble ikke sprø.... Tror jeg prøver å steike site 10 minuttene på rist neste gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm.. Ja, du kan prøve på rist neste gang, det hjelper nok :-) Ellers kan det hende du kunne forstekt bunnen litt lenger ;-)
      Bra at den falt i smak allikevel!

      Ha en fortsatt fin dag Hege!

      Tove

      Slett
  9. Hærlig side du har! Utrolig mye godt. Nå blir det hjemmelaget yoghurt, og pizzaoppskriften må nok også testes.

    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk...;-)
      Så flott at du fant noe som fristet blant oppskriftene mine :-)
      Håper det smaker!

      Ha en fin fin kveld Ane!

      Tove

      Slett
  10. Jeg lagde denne bunnen å går og den var over all forventning! Jeg doblet oppskriften og smurte den utover en bakeplate. Etter å ha forstekt bunnen og tatt fyll på tok jeg den over på rist og stekte videre. anbefaler alle å prøve denne! Restene blir lunch i dag:) Finner så mye godt på bloggen din, har laget suksessterten også og den var himmelsk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at det falt i smak Julie ;-) Ja, denne pizzabunnen er bare helt fantastisk god, om jeg må få si det selv også :-) Elsker en god pizza!!
      Så fint at du finner inspirasjon på bloggen min!
      Tusen takk for koselig tilbakemelding, det varmer :-)

      Ha en fin dag!

      Tove

      Slett
  11. Har du prøvd å lage bunnen i langpanne? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, har ikke prøvd det, men ser ingenting i veien for at ikke det skal fungere helt utmerket ;-D
      Ville doblet oppskriften på en hel langpanne :-)

      Slett
  12. I går testa jeg ut pizza'n din :) Har skrevet om det på bloggen min i dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg takker dere begge for kjempefin oppskrift :)

      Slett
  13. Selv bruker jeg bunnen din og den er knallgod i forhold til alt det andre som finnes; ). Lager den i øyeblikket og topper med strimler av ytrefileet, ketchup uten sukker, ruccola, sopp, løk og pinjekjerner. NAM! Tusen takk for inspirasjon!

    SvarSlett
  14. Tusen takk for hyggelig tilbakemld!
    Så koselig at du liker oppskriften på pizzaen :-)
    Ja, toppingen kan varieres i det uendelige, alt etter smak og behag...

    Ha en riktig fin lørdag videre Ida Sofie!

    -Tove-

    SvarSlett
  15. Laget pizzabunn etter oppskriften din i dag, og den ble så god! Kjapt og greit å lage også, så jeg vurderer kutte ut vanlig gjærdeig til de andre i familien neste gang ;-) Tusen takk for at du deler :-)
    Fortsatt god helg!

    Klem Mona

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du likte pizzaen Mona ;-)
      Riktig god helg til deg og dine også!

      Klem Tove

      Slett
  16. Ahh, min nye favorittpizzabunn!! Enkel å lage og smaker godt :)

    SvarSlett
  17. funker det å for eksempel bruke 4 eggehvitter istedet for 2 hele egg?

    SvarSlett
  18. evt 1egg og 3 eggehvitter?
    fint om du kunne svart! :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager treigt svar... Tror nok begge deler vil fungere helt fint ;-)

      Lykke til, håper det smaker!

      Slett
  19. tusentakk! da skal jeg prøve på det til torsdag :-)

    SvarSlett
  20. Noe annet man kan bruke fremfro cottage cheese? (siden jeg ikke har det i skapet og har fryktelig lyst på pizza)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke forsøkt å bruke noe annet enn cc selv, men mulig kremost kan være et alternativ... ;-)

      Slett
  21. Kokosmel er det sånn kokosmasse som er i biter liksom?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er kokosmasse. Kokosmel får du kjøpt hos iHerb og på Funksjonellmat. Ellers har de fleste helsekost forretninger det :-)

      Slett
  22. God paa smak, men veldig svampaktig i konsistensen? Hva kan jeg ha gjort feil?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager treigt svar, men har vært på ferie 14 dager i Kroatia, uten nett...
      Forsøk å forsteke bunnen på brett, ha så på fyll, og etterstek på rist. Da får du en sprø og fin bunn ;-)

      Tove

      Slett
  23. Fantastisk side du har! Har skrevet ned mange av oppskriftene dine til en dag jeg har tid til å prøve ut(gleder meg allerede!)
    Sliter med store mageproblemer og det er veldig begrenset hva jeg kan spise, men nå fikk jeg meg virkelig en opptur når jeg ser hvor mye godt du lager med ingredienser jeg faktisk tåler :D
    Går det greit å lage denne uten bakepulver tror du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord :-) Beklager treigt svar, men har vært på ferie 14 dager i Kroatia, uten nett...
      Denne pizzaen skal vel gå fint å lage uten bakepulver ja. Regner med at eggene gjør jobben med å heve uansett :-)
      Lykke til videre med kokkeleringen, og håper du finner litt inspirasjon blant oppskriftene mine ;-)

      Tove

      Slett
  24. Hei Tove!
    Det er ikke sikkert du rekker å svare før jeg skal lage pizza, men...
    I vanlig pizza er det vanlig å bruke pizzasaus, tomatpure eller ketchup på bunnen.. hva er å foretrekke på denne ?

    Aurora

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager treigt svar, men har vært på ferie 14 dager i Kroatia, uten nett...
      Jeg bruker å lage pizzasaus av hermetiske tomater, oregano og løk - surrer løken myk i litt olivenolje, tilsetter tomatene og oreganoen, og moser så det hele til en jevn saus med stavmixer.

      Tove

      Slett
  25. Hvor stor blir denne pizzaen? Nok til 1, 2 eller 4 personer? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg klarer fint å spise hele denne alene dersom jeg er sulten ;-) ;-) Ellers er den passe til to småsultne ;-) Størrelsen bruker å bli omtrent som en Grandiosa.

      Tove

      Slett
  26. Hei, har du tips til hva man kan erstatte cottage cheese med når man ikke tåler pasteuriserte meieriprodukter? Jeg tåler heller ikke gluten, så tips taes imot med takk! :)
    Mvh Sigrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker veldig mye gresskarpurè i oppskriftene mine, som erstatning for rømme/kesam. I brød, kaker og muffins fungerer det kjempebra. Jeg vil tro at det er en mulig løsning i denne oppskriften også :-)
      Oppskrift på Gresskarpurè finner du her: http://sjelemat.blogspot.no/2013/10/gresskarpure.html
      Det passer jo perfekt nå som butikkene ønsker å bli kvitt alle gresskarene de ikke har fått solgt til Halloween :-) :-)
      Ellers får du også kjøpt ferdig purè på iHerb f.eks.

      Lykke til Sigrid!

      -Tove-

      Slett
  27. Tusen takk for tipset! Gresskarpuré hadde jeg aldri kommet på selv! :)
    Da blir det pizza i helgen. :) God helg!
    Mvh Sigrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig ;-) Kos deg med pizza i helgen! Håper det smaker ;-)

      -Tove-

      Slett
  28. Kjempegod pizza. Vi hadde den til middag i dag. I stedet for kokosmel brukte jeg BakePro et nøytralt bake og matlagningsprotein, det fungerte :) flott side du har, her kommer jeg på besøk senere også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at det falt i smak Britt :-) :-)

      Slett
  29. Hei, jeg prøvde nettopp denne oppskriften, men jeg fikk den ikke sprø. derfor fikk den en slags omelettkonsistens. jeg brukte risten, og hadde deigen i ovnen lenger enn hva du har beskrevet. kan det være cottage cheesen som gjør den så myk?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm... Har ikke noen god forklaring... Kanskje den ikke var tynn nok?
      Tror ikke Cottage Cheesen har noen betydning.

      Slett
  30. FOR en fantastisk inspirerende, delikat og kreativ blogg du har!!!...Sist jeg spiste lavkarbomat var for 10 år siden - og jeg skal love deg at jeg var utrooolig lei av egg, egg og egg...alt smakte egg og hadde skosålekonsistens...det har virkelig skjedd mye siden det - og med dine oppskrifter kan jeg jo lage mat til hele familien - uten at de slår krøller på tunga;)..dessuten er jeg en stor godtemums, og det er sååå deilig å ikke behøve å unngå godsaker selv om man prøver å være sunn!!..så - tusen takk for at du sender meg på kjøkkenet med en helt ny gnist - du har herved en stor fan:):)...hilsen Desirée

    SvarSlett
  31. FOR en fantastisk inspirerende, delikat og kreativ blogg du har!!!...Sist jeg spiste lavkarbomat var for 10 år siden - og jeg skal love deg at jeg var utrooolig lei av egg, egg og egg...alt smakte egg og hadde skosålekonsistens...det har virkelig skjedd mye siden det - og med dine oppskrifter kan jeg jo lage mat til hele familien - uten at de slår krøller på tunga;)..dessuten er jeg en stor godtemums, og det er sååå deilig å ikke behøve å unngå godsaker selv om man prøver å være sunn!!..så - tusen takk for at du sender meg på kjøkkenet med en helt ny gnist - du har herved en stor fan:):)...hilsen Desirée

    SvarSlett
  32. Tusen tusen takk for fine ord Desiree :-) :-)
    Så flott at jeg kan inspirere litt :-) :-)

    SvarSlett
  33. Hei!

    Ser knall godt ut, men er det en fordel å kjøle den ned før en tar på fyll slik at den blir sprø? Eller skal ikke dette ha noe å si ?

    Mari

    SvarSlett
  34. Neida, det skal ikke ha noe å si :-) :-)

    SvarSlett
  35. Denne har jeg laget flere ganger nå og er knallgod og så vantittig kjapp å lage!!
    De gangene den ikke har blitt sprø nok, så har den ikke vært tynn nok. Man må tørre å dra det ut i et tyyynt lag :) Så blir den jo enda bedre når jeg tar røren i maskinen og ikke for hånd.

    Tusen millioner takk for oppskrift :-)

    Therese

    SvarSlett
  36. Takk for oppskrift! Mannen er ikke særlig glad i kokos, så jeg brukte mandelmel og den er helt nydelig! Endelig en sunn og god pizza som hele familien nyter 😃 👍

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.