mm

onsdag 6. mars 2013

Hvordan konvertere kokosmel/mandelmel...


Av og til får jeg spørsmål om hvordan en skal konvertere en oppskrift som inneholder mandelmel, til kokosmel, og omvendt. I E-boken min bruker jeg både kokosmel og mandelmel i oppskriftene mine, men veldig ofte kan den ene meltypen erstattes med den andre. Særlig for de av dere som har nøtteallergi, eller av andre grunner ikke tåler mandler, kan dette være greitt å kunne litt om.

Kokosmel suger til seg mye mer væske enn mandelmelet, og en behøver dermed ikke bruke like mye av dette. Ca halvparten av mengden mandelmel er som regel nok.
Kokosmel er svært fiberrikt, og trenger derfor mer egg enn mandelmelet for å få et luftig og godt resultat.
Ca dobbelt så mye er en tommelfinger regel.

Her er et eksempel på en kake som kan lages med både kokosmel og mandelmel:




Oppskrift med Mandelmel
  • 100 g mandelmel
  • ½ ts natron
  • 2 ss kakao
  • ½ ts xanthan gum el. 1 ss fiberhusk
  • 1 knivsodd salt
  • 1 ts pulverkaffe
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • 1 dl rømme, crème fraiche eller kesam
  • 3 ss sukrin
  • 3 egg

Oppskrift med Kokosmel
  • 50 g kokosmel
  • ½ ts natron
  • 2 ss kakao
  • ½ ts xanthan gum el. 1 ss fiberhusk
  • 1 knivsodd salt
  • 1 ts pulverkaffe
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • 1 dl rømme, crème fraiche eller kesam
  • 3 ss sukrin
  • 6 egg
Bland sammen alt det tørre.
Tilsett rømme og egg - bland alt godt sammen.
Smak til med mer søtt dersom du ønsker det.
Ha røren i en smurt liten rund form ca 20 cm i diameter, kledd med bakepapir i bunnen.
Stek ved 180 grader i 30 - 35 minutter.

Dette er en av 75 oppskrifter på kaker, konfekt, cookies og muffins, du kan finne i den nye E-boken min.

Har du en spesiell oppskrift du lurer på hvordan du kan konvertere? Ta gjerne kontakt med meg direkte, så skal jeg forsøke å hjelpe deg ;-)



♥ Tove

19 kommentarer:

  1. Dette var interessant...nå lærte jeg noe nytt. En annen subjektiv ting er at jeg ofte synes det blir litt vel mye kokossmak av kokosmelet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen typer kokosmel smaker mer enn andre :-) I sjokoladekake blir smaken ganske kamuflert, så det er kanskje bedre enn kake bakt med ren kokosmel ;-) Av og til får jeg akutt lyst på kake og mangler meltypen i oppskriften, da kan det også være greit å vite at det går an å bytte ut det ene med det andre ;-)

      Ha en fortsatt fin dag frue ;-D

      Klem Tove

      Slett
    2. Hei Tove! Mandelmel er morsomt aa bake med, men det inneholder mer enn4 karbo pr 100 gram. Gaa inn paa kostdoktorn.se og sjekk. Han har sendt inn mandelmel til analyse. Det er helt umulig at melet kan inneholde ferre karber enn mandler. Klem fra Inger i Cambodia. Jeg lever lavkarbo i et baguettspisende land som bruker masse sukker i nesten alt mulig.

      Slett
  2. Supert innlegg! Jeg har lurt på dette.

    SvarSlett
  3. Åh den kage ser bare super god ud. Tror den kommer på menuen næste gang vi får gæster :)

    SvarSlett
    Svar
    1. He he ;-D
      Så koselig! Håper den faller i smak :-)

      Tove

      Slett
  4. Men hva med konvertering sukrin/sukrinmelis? :)

    SvarSlett
  5. Går det an å lage eget kokosmel? Mulig det er et dumt spørsmål, men
    dette er helt nytt for meg ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøper ferdig kokosmel på iHerb eller på helsekostforretning :-)
      Jeg har derimot sett og lest, at det går an å lage sitt eget mel, men har ikke forsøkt det selv.
      Skal du bestille fra iHerb - noe jeg virkelig anbefaler - må du gjerne bruke koden min TOV581 og få 5$ rabatt første gang. Det dekker frakten ;-)
      Link til kokosmelet jeg bruker ligger i oppskriften :-D

      Lykke til med baksten!

      Tove

      Slett
  6. Jeg forsøkte å lage kaken med bare kokosmel. Har ikke brukt kokosmel tidligere, så var spent på resultatet. Kokossmaken synes jeg er kjempe god, så hadde lyst at den skulle smake litt kokos også. Men, nei.. Kaken smakte merkelig, og den hadde en utrolig svampete konsistens. Ble veldig skuffet over resultatet..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm... Så synd at du ikke ble fornøyd med resultatet...
      Kokosmel vil ikke smake noe særlig kokos, uansett hva du bruker det til... I sjokoladekake vil det lille som er av kokossmak bli helt "kamuflert" av sjokoladesmaken. Vil du lage en "kokoskake" er nok ikke dette riktig oppskrift nei ;-)
      Når det gjelder kosistens, høres det ut som om du kanskje skulle stekt kaken litt lenger..?

      Slett
  7. Skal pulverkaffen blandes i vann først? Eller hvordan gjøres med den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blander bare pulverkaffen sammen med de andre tørre ingrediensen :-) Den løser seg fint opp i de våte ingrediensene :-)

      Håper det smaker!

      -Tove-

      Slett
  8. Hmmm...!! Kakao? Bakekakao? Oboy? Raw?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bakekakao eller gjerne raw, dersom du har :-)

      Slett
  9. Så rett og slett fantastisk god ut, men er det mulig å bytte ut rømme med naturell yoghurt? :) Skal lages så fort jeg får bestilt mer mandelmel!

    SvarSlett
  10. Men hva med toppingen? Hadde vært kjekt med en oppskrift på den også:)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.