mm

torsdag 28. mars 2013

Appelsinmarsipan...

Litt godteri i påskeegget må en jo ha, og disse godsakene går det an å spise med verdens beste samvittighet! Nydelig marsipan, helt uten sukker.
Marsipan, sjokolade og appelsin er jo en aldeles fantastisk kombinasjon...

Dette er en av 75 oppskrifter du kan finne i E-boken min; "Mat for Sjelen's Søte Fristelser"...



Oppskrift
  • 100 g finmalte skoldede mandler (evt. hvitt mandelmel, dersom du vil ha det lettvint..)
  • 25 g sukrinmelis
  • 1 eggehvite
  • 1/2 ts vaniljeekstrakt eller vaniljepulver
  • 1/2 appelsin - saft og finrevet skall
  • Evt. malte mandler/sukrinmelis



Bland sammen alle ingrediensene, og smak til med søtt. Juster med eggehvite og finmalte mandler, til du får en smidig og god marsipanmasse.
Vask appelsinen godt (bruk gjerne økologisk), og riv skallet på den fineste delen av rivjernet. Del appelsinen så i to og press ut saften av den ene halvdelen.

Bland inn saft og skall fra appelsinen i marsipanen. Dersom den blir for klissete tilsetter du litt mer malte mandler eller evt. litt sukrinmelis.



Trill kuler som du deretter dypper i sjokolade...

Sjokoladetrekk



Smelt kokosolje og kakaosmør i vannbad. (Bruker du kun kokosolje/smør kan du bruke mikrobølgeovnen).
Rør inn kakaopulver, sukrin og vanilje. Smak til med søtt.

Dypp kulene i sjokoladen, og sett konfekten kjølig i ca 20 minutter - til sjokoladen har stivnet...




Jeg liker marsipanen litt lite søt, så denne oppskriften kan kanskje bli litt "tam" for enkelte... Smak deg frem til ønsket mengde søtt.


Dette er en av 75 oppskrifter du kan finne i E-boken min; "Mat for Sjelen's Søte Fristelser"...







♥ Tove

6 kommentarer:

  1. Takk for fin oppskrift.

    Jeg har laget en lignende med vanlig melis og sitron, men bare saften, ikke skall.Det ble veldig godt, men noe usunt med så mye melis.

    Nå skal jeg prøve denne oppskriften, er spent på hvordan appelsinskallet vil smake. Sikkert godt mot den mørke sjokoladen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du likte oppskriften :-) Håper det smaker!

      Slett
  2. Hei Tove!
    Siden jeg var her å kikket så ville jeg si hei. Jeg fant din side tilfeldig og ser at vi har mange likhetstrekk til vårt syn på mat og ikke minst sukker. For meg er også maten forebyggende medisin selv om jeg har en annen diagnose og skriver om basisk kost i min blogg. Det er slik jeg holder meg mest mulig frisk. Flott blogg og lykke til med din E-bok :o)
    Hilsen Kicki

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord Kicki :-) Så fint at du også har oppdaget fordelene med kostholdsomlegging i forhold til sykdom!
      Var innom og tittet på bloggen din, og der var det virkelig mye spennende :-) Kommer til å titte innom fast fra nå av ;-D

      Ha en flott påskefeiring videre!

      -Tove-

      Slett
  3. Disse skal jeg lage neste uke :D Har bestilt varer fra iherb, så venter spent :D
    Kan jeg bare bruke vanlig mandelmel til dette ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du :-) Enkelt og greitt ;-)
      Håper du blir fornøyd med varene fra iHerb.

      Ha en flott dag Dua :-)

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.