mm

onsdag 20. februar 2013

Taco - Kjøttboller...

Linfrømel har flere fantastiske egenskaper, (fiberrikt, glutenfritt og rikt på Omega 3 fettsyrer bl.a.),
og i kjøttfarsen til disse kjøttbollene fungerte det utmerket som bindemiddel. Jeg har tidligere forsøkt fiberhusk i kjøttfarser, men det ble bare rot... Den smeltet når jeg begynte å steke kjøttbollene, og ble en slimaktig uappetittlig affære...
Linfrømelet derimot fikk farsen til å henge godt sammen, og gjorde den smidig og god å forme.



Oppskrift
ca 40 stk



Bland sammen alle ingrediensene til en smidig og god deig.
Form små kjøttboller med en skje, fuktet i litt vann.



Stek kjøttbollene i stekepannen, eller er du litt lat som meg kan du steke de i stekeovnen. Legg kjøttbollene i en langpanne kledd med bakepapir, og stek på varmluft ved 200 grader i 10 - 15 minutter.



Server med litt hjemmelaget Salsa, rømme, en frisk salat og gjerne litt hjemmelaget Guacamole.


♥ Tove

6 kommentarer:

  1. Ser ordentlig godt ut dette her Tove. Nå fikk jeg skikkelig lyst på tacokjøttboller! Høres interessant ut å bruke linfrømel eller malte linfrø. Skal prøve det en gang.

    Ellers har jeg bare positive erfaringer med å bruke fiberhusk som bindemiddel. Synes kjøttboller blir veldig saftige med litt fiberhusk. Men det forutsetter at man er forsiktig med mengden. Ikke noe mer enn 1 ss per halvkilo kjøttdeig, piskes sammen med et egg før det blandes i kjøttdeigen.

    Og du... Gratulerer med e-bok! Så stas! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være at jeg bare har vært litt uheldig med bruk av fiberhusk... Men, jeg synes den på en måte "smelter" når jeg begynner å steke bollene... Fikk det ikke til i alle fall... :-(

      Boken har vært en lang prosess med mye arbeid, der jeg har gjort absolutt alt selv, men mest av alt artig ;-D

      Ha en flott dag videre Frida!

      Tove

      Slett
  2. Dette blir min middag idag :D Tusen takk :D

    SvarSlett
    Svar
    1. He he ;-D Så flott!
      Håper det smaker Dua :-)

      Slett
  3. Bra blogg, Tove!

    Det er Magne fra VG her, nå har jeg anbefalt innlegget ditt på forsiden av VG slik at flere kan få gleden av det.

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere? Ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.