mm

fredag 8. februar 2013

Lavkarbo Fastelavensboller...

Nydelige myke, luftige boller med deilig smak av kardemomme...
Jeg trodde ikke det var mulig å få spise disse herlighetene i en variant uten mel, men disse var minst like gode som "vanlige" boller... Lavkarbo, Glutenfrie og sukkerfrie...



Oppskrift
8 - 10 stykker
  • 75 g kokosmel
  • 60 g finmalte sesamfrø 
  • ½ ts bakepulver
  • 1 - 2 ts kardemomme
  • 1 – 2 ss fiberhusk
  • 1 – 2 ss sukrin
  • 1 ts tørrgjær
  • 1 dl lunkent vann
  • 1 ts honning eller agavesirup
  • 4 egg
  • 5 ss nøytral olje eller smeltet smør



Rør ut gjæren i vannet, sammen med honningen. (Sukkeret i honningen vil bli spist opp av gjæren).
Bland sammen alt det tørre i en bolle.
Pisk sammen egg og olje med en gaffel  i en annen bolle.
Bland alt sammen til en luftig fin deig.



La deigen hvile 10 minutter på benken.

Trill deigen til boller.
Fukt hendene med litt vann, så blir ikke deigen så klissete å jobbe med.
Pensle bollene med egg, så blir de blanke og flotte.


Stek ved 180 grader i 20 - 25 minutter, til bollene er gyldne og fine.

Fyll med pisket kremfløte...







♥ Tove

12 kommentarer:

  1. Disse tror jeg at jeg skal prøve å bake.. Men hvor mye karbohydrater er det i de?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke regnet så nøye på det, men vil tro at hele deigen inneholder ca 8-10 g karbo totalt :-) Så kommer det litt an på hvor store boller du lager :-D
      Håper de smaker!

      Ha en fin helg!
      Tove

      Slett
  2. Bollene gjorde stor lykke hos oss, selv om jeg ikke hadde sesamfrø og brukte solsikkefrø i stedet. De så gode ut, luktet godt og smakte nydelig. Tusen takk :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at de falt i smak Natalie!

      Tove

      Slett
  3. Takk for flott oppskrift, bollene ble virkelig gode!

    Hege

    SvarSlett
  4. Så flott at bollene falt i smak Hege!

    SvarSlett
  5. De ble veldig bra, men jeg måtte ha 1-2 dl sukrin for at de skulle være bolle-smak på de :p Men jeg har kokosmel fra sveige så kanskje det er mindre søtt..

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at bollene ble vellykket Milla ;-)
      Det kan være litt forskjell på kokosmel ja,og jeg synes den typen jeg bruker er ganske søt derfor inneholder oppskriften ikke så mye sukker :-) Lurt å smake seg litt frem ;-)

      Tove

      Slett
  6. Takk. Hva er vitsen med gjær når det ikke er mel? Er det for at den skal spise opp honningens sukker? i en annen oppskrift er det bakepulver (forballfruas). Hva er vitsen med det når det ikke hever. Vet du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Melet har egentlig ingenting å si for gjæren i seg selv. Gjæren trenger sukker for å vokse, derfor bruker jeg honning eller annet søtt. Når gjærcellene deler seg frigjør de gassen CO2, og det er denne gassen som gjør at bakverket hever seg :-) :-)

      Tove

      Slett
  7. Mmm...så godt ut :)
    Etter at jeg begynte å trene igjen, har jeg kuttet ut alt sukker, godis og slikt (regner med at jeg ser resultater raskere da ;) ).
    Men kanskje jeg kan unne meg sukkerfrie boller?
    Hvor mye mandelmel bør jeg bytte ut kokosmelet med? Vanskelig å få tak i kokosmel her omkring.

    SvarSlett
  8. Og disse bollene ser så flotte ut i tillegg til at de er sunne. Perfek runde…takk for oppskrift! :0)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.