mm

lørdag 2. februar 2013

Hjemmelaget Guacamole...

Hjemmelaget Guacamole er raskt og enkelt, og smaker fantastisk godt sammen med taco, eller annen mexicansk mat. Guacamole fungerer også perfekt som dip sammen med grønnsaker, eller på salte stjernekjeks eller linfrøkjeks med Parmesan...

Ferdig kjøpt Guacamole på glass inneholder i noen tilfeller så lite som 1,5 % Avokado, og masse ulike tilsetningsstoffer og konserveringsmidler... Denne hjemmelagde oppskriften inneholder 100% Avokado + litt andre godsaker :-D



Oppskrift
  • 1 stor godt moden Avocado
  • 1/2 rød chili finhakket
  • 1/2 ss finhakket purreløk
  • 1/2 ss sitronsaft
  • salt og pepper
Jeg liker Guacamolen min litt grov, så jeg moser ganske enkelt avokadoen med en gaffel.
Bland inn de andre ingrediensene, og smak til med salt og pepper, og evt mer chili...
La gjerne guacamolen stå en halv times tid på benken for å trekke smak










Tips: Oppskrift på hjemmelagde Tortillalefser til tacomiddagen...


♥ Tove

4 kommentarer:

  1. Ingenting slår hjemmelaget guacamole til texmex-mat:D
    Jeg bruker rødløk istedet for purreløk, chilipulver istedet for fersk chili (sjelden jeg har fersk) og i tillegg har jeg i en god "dæsj" ekte majones for å mildne den litt. Det er kjempegodt! :-) Skal forsøke med purreløk neste gang.
    Ha en super lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Majones har jeg ikke forsøkt ;-)
      Jeg bruker fersk chili, fordi jeg synes den gir best smak :-)
      Oppskriften kan jo egentlig varieres alt etter hva en har tilgjengelig og liker best selv :-D Rødløk, vanlig løk, hvitløk, tomat... Jeg bruker purreløk eller vårløk fordi jeg synes den gir en mildere løksmak ;-)

      Uansett oppskrift er hjemmelaget Guacamole uendelig mye bedre enn den ferdig kjøpte grønne "massen", som visstnok inneholder spinat for å gjøre den grønn...

      Ha en super lørdag du også!

      Tove

      Slett
    2. Tidligere brukte jeg rømme og løk i guacamolen, det gjør jeg ikke lenger, bortsett fra hvitløk. Men har ikke prøvd purreløk, det må prøves. Bruker gjerne lime hvis jeg har, det er visst det de bruker i originalen.

      Slett
    3. Ja, lime er nok det mest autentiske å bruke, men det har jeg sjelden... Sitron derimot, har jeg alltid i hus ;-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.