mm

torsdag 28. februar 2013

Grove rundstykker...

Ingenting er som nybakte grove rundstykker.
Disse er sunne og gode, og helt uten mel, nøtter og sukker...



Oppskrift
  • 50 g solsikkerfrø - finmalt
  • 30 g sesamfrø - finmalt (evt. sesammel)
  • 30 g kruskakli *
  • 1 ss fiberhusk
  • 2 ss linfrø
  • 1 toppet ts bakepulver
  • litt salt
  • 4 egg
  • 100 g kesam (ca 2 store ss)



Bland sammen alt det tørre.
Rør inn egg og kesam.
La deigen stå og svelle i ca 5 minutter.
Bruk en spiseskje fuktet med vann, og form passe store rundstykker, som du setter på en bakepapirkledd plate (jeg fikk 9 stykker).
Strø over litt gresskarfrø som pynt...



Stek rundstykkene i 15 - 20 min ved 180 grader.


*NB!! Kruskakli inneholder gluten, og denne oppskriften er dermed ikke glutenfri!



♥ Tove

16 kommentarer:

  1. mmm, de så gode ut :) Må prøves en dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Ja, de ble kjempegode.

      Slett
    2. Kommer til å bake de i dag:))

      Slett
  2. Hei. du skriver at alle oppskriftene dine er glutenfrie. Men i disse er det kruskakli.. Finnes det glutenfri kruskakli?
    For øvrig synes jeg bloggen din er veldig inspirerende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Jeg lå faktisk våken i natt og tenkte jeg måtte endre dette i oppskriften ;-)
      Kruskakli finnes ikke i glutenfri variant, så vidt jeg vet... Jeg har glutenintoleranse selv, men av en eller annen grunn reagerer jeg ikke på kruskakli. Men, dersom en har cøliaki kan man nok ikke spise kruskakli, nei.

      Koselig at du liker bloggen!
      Ha en fin kveld videre ;-)

      Tove

      Slett
    2. Da skal oppskriften være oppdatert ;-)

      Slett
    3. Bare hyggelig :)

      Ikke alle som er like kritiske til ingrediensene bloggere bruker i sine oppskrifter. Har oppdaget andre bloggere som har kruskakli i glutenfrie oppskrifter, uten å bemerke at dette noe videre. Selv har jeg cøliaki og reagerer ikke på kruskakli, men holder meg allikevel unna, med tanke på at reaksjonen kan komme senere i livet som form av tarmkreft...

      Ha en fin fin dag :)

      Slett
    4. Bare et lite tips om glutenfritt alternativ til kruskakli: jeg bruker fibrex. Kjpes i matbutikk. Bruker lik mengde fibrex som kruskakli, fungerer fint. :)

      Slett
    5. Oi, så smart! Tusen takk for tipset :-) Det var jeg ikke klar over ;-)

      Slett
  3. Nydelige. Nam nam. Disse må være herlige til hjemmelaget ertesuppe

    SvarSlett
  4. :-) Ja, eller fiske suppe... mmmm ;-)

    SvarSlett
  5. Hei! Flott blogg du har :) Jeg ser jo at dette innlegget er gammelt, men jeg lurer på om du har noen erfaring med å erstatte melkeprodukter med f.eks kokosmelk/krem? I denne oppskriften skal man jo bruke kesam, og jeg vurderer å bytte ut med kokosmelk, men er usikker på om det er mulig. Ha en fin kveld! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg nok skal gå helt fint :-) :-) Jeg bruker ellers mye gresskarpurè i stedet for kesam/rømme i oppskriftene mine, og det fungerer også kjempefint :-) :-)

      Ha en fin fin kveld du også!

      Slett
    2. Var så smart at jeg kjøpte inn litt ukritisk fra helsekost ved oppstart på lavkarbo. Nå sitter jeg med en stor boks sojaprotein . Hva i all verden skal jeg bruke den til? Har forresten brødet i ovnen nå. Er spent på smaken. Takk for bloggen -den gir meg mot til å eksperimentere litt selv.

      Slett
    3. Hm... Nei, soyaprotein er ikke noe jeg bruker (har faktisk aldri prøvd det) så kan dessverre ikke hjelpe deg der...

      Håper brødet smaker :-) Så koselig at du finner litt inspirasjon blant oppskriftene mine :-)

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.