mm

mandag 28. januar 2013

Tips til varig kosthold- og livsstilsendring...

Å legge om kosthold og livsstil er ikke enkelt...
Nå når vi har startet på et nytt år, er det mange som har satt seg som mål både å begynne å trene mer, og å endre på kostholdet.
Jeg er ingen ekspert, men etter å ha levd med lavkarbo/sukkerfri kost en stund, har jeg jo gjort meg noen erfaringer, og vet hvor vanskelig det av og til kan være...



Motivasjonen må være på plass! For å klare å få en varig endring må motivasjonen være der, og en bør ha tenkt gjennom på forhånd hvordan en rent praktisk skal gjennomføre endringen.
Det kan være greitt å sette seg noen tydelige og definerte mål. Hvorfor vil jeg legge om kosten, hva vil jeg oppnå, hvordan skal jeg klare det...? Det hjelper ofte mye å skive ned målene - enten på en lapp en kun har for sin egen del, eller godt synlig for alle. Ofte er det greitt å involvere resten av familien, både for å få litt oppmuntring underveis, men også som støttespillere når det går litt "trått".



Planlegging er alfa og omega når en skal prøve å legge om kostholdet. I dag er det så enkelt å bare stikke innom et sted å få en burger eller en pølse i farta. Det florerer med lettvinte løsninger og halvfabrikater, og i en travel hverdag kan det være fort gjort å glemme alle gode forsetter, og bare ta noe lettvint...
MEN; det finnes faktisk måter en kan gjøre det litt lettvint for seg selv, selv om en spiser lavkarbo...

Mange butikker og arbeidssteder har nå salatbarer der en kan plukke selv. Dette er en kjempeflott løsning dersom man har glemt å ta med lunsj f.eks. Ellers har mange butikker varmedisk der de selger ny-grillede kylling lår og hele kyllinger. Super-lettvint middag eller lunsj, sammen med en god salat.
Ferdige brød og knekkebrød blandinger er også kjempesmart. Da slipper du at gode forsetter går "fløyten" bare fordi du mangler en av ingrediensene.


Mange ganger lager jeg også med vilje store porsjoner til middag og fryser ned, eller har som rester til en dag jeg vet det blir travelt.

Mange synes det er greitt å lage ukesmenyer og handle inn en gang i uken. Jeg gjør sjelden det, men jeg går stort sett aldri til sengs uten å vite hva jeg skal ha til middag neste dag. Jeg kjøper inn fisk og kjøtt i stort, og har alltid noe å ha til middag i fryseren. Om sommeren og høsten plukker jeg inn bær fra hagen, og har dermed alltid dessert klar :-) Bringebær, blåbær, stikkelsbær, jordbær, rabarbra.... Smak av sommer!



Lag Lavkarbo Snacks! Dersom du får lyst på noe godt, er det kjempesmart å ha lavkarbo/sukkerfrie alternativer liggende. Å legge om til lavkarbokost betyr slett ikke at det ikke er lov å kose seg. Jeg spiser sjokolade, kake eller dessert nesten hver dag :-) Dersom du ser på oppskriftene mine vil du finne oppskrifter på både desserter, kaker og godteri. Mye er latterlig lettvint å lage, som f.eks hjemmelaget fruktnøtt sjokolade... Nydelig!!



Vær snill med deg selv! Selv om du går på en "smell" og spiser noe du "ikke burde", vil det ikke dermed si at du har mislyktes fullstendig. Ting tar tid, og kosthold- og livsstilsendring er en kontinuerlig prosess. Forhåpentligvis skal endringen vare livet ut, og da kan en ikke gå rundt å plage seg selv med dårlig samvittighet... Så, vær litt snill med deg selv! Din verste kritiker er ofte deg selv...



Tove

2 kommentarer:

  1. Fantastisk innlegg! Dette gav meg endamer lyst til å fortsette å spise sunt i disse "fettbelagte" tider :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Ida!
    Så flott at jeg kunne motivere og inspirere litt...:-)

    Tove

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.