mm

lørdag 5. januar 2013

Supersure Sunne Gelegodteri...

Disse sure godsakene er virkelig blitt en favoritt her i huset, både blant store og små...
Jeg rekker knapt lage de ferdig før de er forsvunnet. Heldigvis er de kjemperaske å lage, og til godteri å være er de jo ikke det verste en kan putte i seg ;-)
Godsakene er sukkerfrie, og inneholder kun naturlig farge og smak. Supre godteri for barna med andre ord!!




Oppskrift
  • 2 - 3 ss gelatinpulver
  • 1 dl sitronsaft (tilsvarer saften av ca 1½ sitron)
  • 1/2 dl vann
  • 1½ - 2 ss sukrin
  • ca 1 ss bær for smak og farge - bringebær, blåbær, jordbær, stikkelsbær...
Varm opp sitronsaften og gelatin. Rør til gelatinen er fullstendig oppløst.
Rør inn sukrin og bær - kan hende må du mose bærene litt først. 
Sil blandingen og hell i små former (små silikonformer til sjokolade eller isbiter f.eks).Sett godsakene kjølig ett par timer, eller om de er av den litt utålmodige typen kan du kan ha de i fryseren i 5 min. 
Oppbevares i kjøleskap- gjerne høyt oppe og langt bak... Ellers har de en tendens til bare å bli borte...



Tove

8 kommentarer:

  1. Hei Tove,
    det ser så lite ut med bare 1 ss bær?

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det selvsagt smak og behag...:-) smak deg frem til det du liker best ;-) Det kommer jo også litt an på hvilke bær du velger å bruke...
      Tove

      Slett
  2. Bestiller du gelantinpulver eller er d de selger i dagligvaren godt nok? Burde jeg kjøpe økologisk kanskje??

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker bare helt vanlig gelatin som man kan få kjøpt i dagligvare butikk :-) :-)

      Slett
  3. Jeg har prøvd å lage disse nå, blir spennende å se :)

    SvarSlett
  4. Hei! Det står ikke hvor vannet skal, men jeg blandet det med sitronsaften og håper det blir bra. Nå står de til kjøling, spennende. Hvordan får du de ut av formen uten at de går i stykker? Setter du den i varmt vann? Ellers takk for fin blogg, lager mye av det jeg finner her ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vannet skal blandes med sitronsaften ja ;-) ;-)
      Jeg dypper formen raskt i litt varmt vann først, og da løsner de lett. Bruker også silikonformer, noe som gjør at de er lettere å få ut :-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.