mm

lørdag 26. januar 2013

Rullekake...

Rullekake eller Swiss-rull som min mor gjerne kaller det, er en lettvint å grei kake å lage i en fei dersom uventede gjester melder sin ankomst. Denne varianten er både glutenfri og sukkerfri...


Oppskrift

  • 6 egg
  • 4 ss sukrin
  • 1 ss kokende vann
  • 6 ss kokosmel
  • 1 ts bakepulver
Lag eggedosis av egg og sukrin.
Når eggedosisen begynner å se ferdig ut, tilsetter du 1 ss kokende vann, mens du fortsetter piskingen.
Det kokende vannet gjør at egget koagulerer (som i eggerøre), og gjør at eggedosisen blir ekstra stiv og fin. Dette trikset lærte jeg en gang av en gammel konditor...

Sikt inn kokosmel og bakepulver, og vend forsiktig inn i eggedosisen.

Smør røren utover en bakepapirkledd langpanne.
Stek i 6 - 8 min ved 200 grader.

Mens kaken ennå er varm ruller du den raskt sammen.
Smør på litt sukkerfritt syltetøy - jeg rørte bare sammen litt bringebær jeg hadde i fryseboksen, og smakte til med sukrinmelis.

Sjær opp rullen i 1 cm tykke skiver, og server med litt pisket krem f. eks.


Kaken kan også brukes til å lage kaken på bildet - Charlotte Russe.


Tove

8 kommentarer:

  1. For en utrolig fin blogg du har. Blir helt overasket av hvor mye god mat man kan lage selv om det er lavkarbo. Du er utrolig flink. Skal prøve mange av dine oppskrifter.
    Teller du hvor mye karbohydrater det er i maten?
    Feks "Tortilla lefsene" dine, hvor mye karbo er det i hver av de ?
    Lurer også på om du har gått noe ned i vekt av lavkarbo? Har mannen min som prøver å gå ned som har begynt med dette :) Tusen takk for svar.

    SvarSlett
  2. Tusen tusen takk for fine ord...:-)
    Da jeg startet med lavkarbo talte jeg og regnet på karbohydrater i matvarene. Etter å ha spist på denne måten i snart 2 år, har jeg sluttet med det siden jeg nå vet sånn noenlunde hva jeg kan spise, og hvor mye ;-D
    (Har regnet ut og skrevet inn i innlegget med tortillalefser antall karbo.)

    Målet mitt med å spise lavkarbo har ikke vært å gå ned i vekt, heller tvert imot... Jeg spiser på denne måten for å forsøke å forhindre tilbakefall av kreftsykdom... (har skrevet noen innlegg om det...)
    Jeg kjenner derimot at dette er veldig godt for kroppen, og jeg har aldri hatt så mye overskudd og energi før ;-D Vekten holder seg stabil, og jeg går hverken opp eller mer ned
    :-) Håper du og mannen din kan trives med å spise på denne måten, og at jeg kan friste med noen enkle god oppskrifter på veien :-D

    Ha en flott søndag (den siste i januar)!
    Tove

    SvarSlett
  3. Tusen takk for svar :)
    Lurer veldig på en liten ting. Som foreksempel "mandelmel" fra iherb. Der står karbohydrat mengden i prosent. Er mer vant med "100 gr inneholder x Karbo". Hvordan kan jeg vite om det er mye eller lite ?.
    Også står det ofte "Amount per serving" 6 gr karbo. Vill det si pr 100 gr eller per servering ?

    SvarSlett
  4. Ja, amerikanerne gjør det på en litt annen måte enn oss i Europa... Når det står "amount per serving" står det også angitt hvor mye en "serving" er definert til. Ta dette mandelmelet f.eks:
    http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Almond-Meal-Flour-Gluten-Free-16-oz-1lb-453g/12069
    Her er 1 "serving" 28 gram, og den inneholder 6g karbohydrat og 3g fiber. Amerikanerene trekker ikke fra fiber i totalinnholdet karbo, så her sitter du igjen med 3g karbo "pr serving". For å få antall pr 100g må du regne litt... 100g/28g x 3g = 10,7

    Håper det var litt oppklarende ;-)

    Bruk gjerne koden min TOV581 dersom du skal bestille fra iHerb, og få 5$ rabatt.

    Ha en fin søndagskveld videre!
    Tove

    SvarSlett
  5. Men hvordan kom du frem til det ? Tar du bare antall karbohydrat og trekker fiber grammen ?
    http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Almond-Meal-Flour-Gluten-Free-16-oz-1lb-453g/12069

    Slik som denne så står det Total karbo pr serving er 4 gr. Og 3 gr fiber. Blir det 4-3=1 ? Sitter man igjen med en karbo pr servering da? Er dette riktig :P ?
    Har brukt koden du ga meg og bestilt fra iherb nå :) Gleder meg til de kommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir riktig :-D Litt tungvint, men, men, sånn er det bare :-D

      Håper du blir fornøyd med varene fra iHerb. De bruker være superraske å sende ut pakkene ;-)

      Ha en fin dag videre!

      Tove

      Slett
  6. Ja okei. Så det er slik jeg beregner det på neste alle de sine produkter da ? :) Veldig gret å vite, da vett jeg liksom hva jeg kan ha og ikke ha :) Tusen takk for hjelpa :)
    Lurer veldig på hva egentlig Gojibær er ? Hva smaker det ? Har så lyst å lage mandelsjokoladen med de bærene inni. Ser fantastisk godt ut ;)

    SvarSlett
  7. Gojibær er supersunne tørkede bær. De er en av matvarene med høyest innhold av antioksidanter som finnes. Inneholder mer vitamin C enn appelsiner, mer betakaroten enn gulrøtter, 18 aminosyrer og 33 mineraler, og er proppfulle av næringsstoffer ;-D
    De smaker omtrent som rosiner, og inneholder en del karbohydrater, så jeg spiser de med måte :-D Men, de gir et ekstra piff til sjokoladen ja ;-D

    Ha en flott kveld Dua!

    Tove

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.