mm

lørdag 19. januar 2013

Lavkarbo Calzone...

Calzone betyr egentlig direkte oversatt fra italiensk "bukse". På norsk blir Calzone også kalt innbakt Pizza.
Fyllet kan varieres i det uendelige etter hva du liker, og har for hånden. Kylling, skinke og pepperoni er kjempegodt å ha inni, sammen med litt tomatsaus og ost. Rester av taco middagen passer også supert...

Disse er kjempegreie å fryse, og perfekte å ha på lur når du har lyst på en liten godbit.
Supre som lunsj og skolemat :-)



Oppskrift Calzone deig
4 - 6 stykker
  • 2 egg
  • 1/2 kopp vann
  • 2 ss olivenolje
  • 70 g kokosmel
  • 1 ss fiberhusk
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 ts natron
  • en klype salt
  • evt. 1 ss tørket oregano eller basilikum


Bland sammen egg, vann og olje.
Tilsett de tørre ingrediensene, og bland sammen til en smidig deig. 
La deigen hvile ca 20 minutter på benken.
Del deigen i 4 - 6 emner.
Kjevle ut deigen mellom to ark bakepapir til en pen sirkel (jeg delte deigen i 5 emner, og mine ble da ca 20 cm i diameter).
Ha ønsket fyll på den ene halvdelen, og brett over den andre halvdelen. Ikke ha på for mye fyll! Heller for lite enn for mye...
(Et triks er å bruke bakepapiret, og løfte over den andre halvdelen.)
Klem skjøten sammen med en gaffel, eller bare bruk hendene.

Stek Calzonene på 180 grader i ca 35 - 45 minutter, til overflaten er sprø og gylden. 






12 kommentarer:

  1. ååj, gjett om disse skal lages så fort som mulig :D Ser helt himmelsk ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. He he :-)
      Ja, disse ble aldeles nydelige om jeg må få si det selv... ;-D

      Slett
  2. Hei! Så fin blogg du har! Spiser også helst sukkerfritt og lav(ere)karbo, så her var det mye inspirasjon å hente. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :-D
      Ha en flott søndag du også!

      Slett
  3. Disse så nydelige ut!! Tips til fyll? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker gjerne litt tomatsaus, ost, og det jeg har av kjøtt - skinke, kylling, rester av taco kjøttdeig, pepperoni/salami... Evt. kan du lage Bolognese saus og bruke denne + ost... Nydelig!! Oppskrift på Bolognese saus har jeg postet tidligere, så det finner du i arkivet, eller her: http://sjelemat.blogspot.no/2012/11/bolognese-saus.html
      Ofte har jeg litt rester av denne sausen igjen etter middag, og da passer det perfekt å bruke den i Calzone :-D

      Ta det du liker å ha på pizza ;-)

      Ha en superduper dag Marijohanne!!

      Tove

      Slett
    2. supert, takk!! :) gleder meg til å bake!
      Lagde kanelkaka di her om dagen, heeeelt nydelig!! :)

      Slett
    3. Så flott at kanelkaken falt i smak :-D

      Håper også Calzonene blir vellykket!

      Tove

      Slett
  4. Hei! Jeg syntes du har en kjempefin blogg, disse så veldig gode ut og skal prøve å lage de:)

    Hilsen Tina

    SvarSlett
  5. Hei igjen:) Jeg prøvde å lage disse til lunch i dag men de ble ikke så bra. Deigen satt fast i bakepapiret og bare falt fra hverandre jeg prøvde med mer mel men det ble ikke så mye bedre, også hevet de ikke i ovnen og ble heller sprø.. de var gode men de på bildet ser veldig bra ut:) Jeg bor i Australia og bruker annet type bakepulver, det kan jo hende det har noe med det å gjøre(?) Også bruker jeg Psyllum husk som jeg tror er fiber husk(?) Jeg får prøve igjen:) Gutta mine syntes de var gode uansett hvordan de så ut:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dumt at du ikke fikk de riktig til Tina...:-( Deigen kan være litt klissete, men det kan hjelpe å smøre litt olje på bakepapiret. Tror egentlig ikke bakepulveret er så avgjørende... Psyllium husk er det samme som fiberhusk ja ;-D
      Calzonene trenger ganske lang steketid for å bli sprø, så det er mulig du burde latt de få litt lenger tid i stekeovnen, og kanskje ha litt høyere temp ;-) Det er jo gjerne litt forskjell på ovenene. Det som er passe i min ovn, er ikke nødvendigvis passe i din... ;-D

      Håper du ikke har gitt fullstendig opp, men gir det et forsøk til ;-D

      Tove

      Slett
  6. Hei hei, nå har jeg prøvd igjen, men ble ikke noe serlig bedre enn sist gang hehe, de hevet ikke:)Jeg brukte litt mer mel og olje på bake papiret, det hjalp litt men dine ser sååå fine ut:) Jeg får prøve igjen.. :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.