mm

onsdag 9. januar 2013

Ferdige Brød- og Kakemikser...

Ferdige kakemikser er kjempelettvint å ty til dersom en skal bake en kake i full fart. Bare tilsett de "våte" ingrediensene, over i en form, og rett i ovnen. Likeledes er ferdige melblandinger til brød og knekkebrød en genial ide.

Butikkhyllene bugner over av slike lettvinte løsninger for tiden, både til brød, knekkebrød, kaker og muffins. Mulighetene er uendelige ser det ut for, og utvalget har mer eller mindre eksplodert den siste tiden. Nå får en til og med kjøpt lavkarbo brød/knekkebrød på denne måten.

Jeg innrømmer gjerne at jeg har skapene fulle av ferdige brød- og kakemikser, som jeg titt og ofte tyr til når dagene er travle....



MEN, jeg bruker ikke de ferdigkjøpte variantene.
Å lage sine egne ferdige kake- og brødmikser er jo kjempeenkelt, og som sagt ganske smart.
Jeg lager gjerne opp melblandinger til de knekkebrødene, brødene og kakene jeg baker oftest, og har de stående klar til bruk.

Ferdige melblandinger er også ideelle å ha med på ferieturer. Jeg har alltid med meg blanding til knekkebrød og brød til Syden f. eks. Egg og vann får jeg alltid tak i når jeg er ute og reiser :-)

På hyttetur lager jeg også opp ferdig kakemiks og har i en pose. Så tilsetter bare egg og det våte når jeg kommer frem, og vips har vi ferskbakt kake til kaffen ;-)



Ferdige kakemikser eller cookiemikser er også supre gaveideer til venninner, søstre, mammaer....
Ha melblandingen i et pent glass - legg gjerne de ulike ingrediensene lagvis - skriv oppskrift og fremgangsmåte på en pen lapp eller kort, og legg ved glasset...


Nå etter nyttår er det kanskje mange som har satt seg som mål for det nye året å legge om livsstilen og kostholdet. Ferdige brødmikser gjør det også mye enklere å holde målene en har satt seg, og ikke gå på en "smell"...



Tove

7 kommentarer:

  1. Kjempelurt å lage sine egne ferdig - mikser. Da vet en også hva miksen inneholder og unngår alle tilsetningsstoffene som er i kjøpe-miksene :)
    Var mye flinkere til ha meg meg slike da jeg startet lavkarbo. Takk for påminnelsen og inspirasjonen til komme meg tilbake dit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig greitt å vite hva blandingene inneholder :-)
      Betraktelig billigere blir det også :-D Kikket på ferdigmikser på butikken, og det var uanstendig dyrt! 54,- for et brød... Det blir dyrt i lengden...

      Ha en fin dag Makronella!

      Tove

      Slett
  2. Hej Tove.

    Hvor mange gram er der i en boks Rømme? Kan se du bruger dem i dine recepter, men vi har det ikke i Danmark, så jeg skal finde noget der ligner. Hvor mange gram fedt er der i 100 gram?
    Hilsen Diana

    SvarSlett
    Svar
    1. En boks rømme inneholder 300 gram. I lettrømme er det 18 g fett pr 100 g, seterrømme inneholder 35 g fett.
      Du finner helt sikkert noe tilsvarende i Danmark :-)

      Lykke til!

      Tove

      Slett
  3. Genialt!
    Takk for inspirasjon. :)
    Vibeke

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.