mm

søndag 16. desember 2012

Romtrøfler med sjokoladetrekk...

Nydelige konfektbiter med smak av rom...
Herlige små munnfuller uten sukker, og med verdens beste samvittighet!



Oppskrift
Rekker til 13 - 15 nydelige munnfuller, alt etter hvor store du lager de...
  • 1 dl mandler
  • 1 dl valnøtter
  • 1 1/2 ss kakaopulver
  • 1 ts  vaniljeekstrakt
  • 1 1/2 ss agavesirup el. sukrinmelis
  • 1 ss mørk rom (evt romessens)
  • 1 ss smeltet kokosolje
Ha nøttene i en hurtigmikser, og mal de til fint mel.
Tilsett alle de andre ingrediensene og kjør alt sammen i hurtigmikseren.
La maskinen gå til nøttene slipper fett, og du får en fin smidig deig. Skrap ned kantene underveis. Smak til med søtt.
Trill ut deigen til kuler.
Ha kulene i kjøleskap eller fryser.




Sjokoladetrekk
Smelt kokosoljen i mikrobølgeovnen noen sekunder.
Rør inn kakaopulver, sukrin og vanilje. Smak til med søtt.
Dypp kulene i sjokoladen, og sett konfekten kjølig i ca 20 minutter - til sjokoladen har stivnet...




Lukk øynene og nyt...



God Jul
fra
Tove

4 kommentarer:

  1. Hvordan i alle dager får du sjokoladetrekket til å se så pent ut? Hos meg flyter det bare utover og blir bare tull. Har du noen lure triks jeg ikke har tenkt på? :p

    SvarSlett
  2. Dersom Sjokoladen din blir for flytende tilsetter du bar litt mer kakao eller melis :-) Du må bare prøve deg frem litt til du får en passe konsistens og smak... Det er sikkert litt forskjell på typene kakaopulver, kan jeg tenke meg..? Jeg har forsøkt litt forskjellige merker, og må ofte justere meg inn litt for å få riktig konsistens. Jeg burde kanskje skrevet at det er ca-mål i oppskriften.

    Har du hatt trøflene i fryseboksen stivner sjokoladen omtrent med det samme rundt kulene :-) Jeg bruker en liten kakegaffel eller sildegaffel å dyppe kulene med. Da renne overskytende sjokolade pent av.

    Håper dette var til litt hjelp Eli :-)

    Ha en fortsatt fin 3. søndag i advent!

    Tove

    SvarSlett
  3. Takker for hjelpen :) Det med å fryse kulene var en god idé!

    SvarSlett
  4. Bare koselig! Flott at du fikk de til Eli :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.