mm

tirsdag 18. desember 2012

Kransekakestenger...

Disse kransekakestengene ble perfekte - sprø og gode på utsiden, og seige og gode inni....
Akkurat som de skal være....

Oppskrift på disse kakene finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER



Oppskrift
  • 150 g malte mandler
  • 1 ts xanthan gum ( evt 1 ss fiberhusk)
  • 2 - 4 ss sukrinmelis
  • 2 ss agavesirup
  • 2 ts vaniljeekstrakt
  • 1 eggehvite


Mal mandler og bland inn xanthan gum og sukrinmelis.
Bland inn eggehviter, sirup og vanilje til en fast og god deig.
La deigen hvile i kjøleskap en times tid.
Trill ut fingertykke pølser, ca 10 cm lange.

Stekes ved 180 grader 10 - 12 minutter.
Frys ned, og ta opp etter hvert som du får lyst på...


Oppskrift på disse kakene finner du også i Boken min "Mat for sjelens Søte Fristelser", sammen med 74 andre fristende oppskrifter på godsaker... Boken får du kjøpt HER



♥ Tove



8 kommentarer:

  1. Nam! De så gode ut, og helt super for en stakkars som ikke tåler melk og mel! :D Disse får plass på godtefatet på julaften i år ja!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Karine :-)

      Ha en fortsatt flott adventstid!

      Tove

      Slett
  2. Hei, går det ann og bruke noe annet enn xanthan gum? Hvor kan en kjøpe xanthan gum?

    Hilsen Hege-mor

    SvarSlett
  3. Lurte på det samme som Hege-mor. Vet at iherb har det, men jeg er ikke kunde der, dessuten tar det tid å få det tilsendt. Det hadde vært godt med kransekake til jul! Ønsker å kunne kjøpe det i en butikk. Spurte i en Life-butikk idag, men de hadde ikke hørt om det en gang.

    SvarSlett
  4. Hege og Hanne: Xanthan Gum kan helt fint erstattes med fiberhusk :-) Man trenger litt mer husk, så i denne oppskriften ville jeg si at ca 1 ss fiberhusk er passe. Fiberhusk og xanthan gum har den egenskapen at de holder på væske, og gjør bakverk litt mer "seigt" og ikke så smuldrete. Vet faktisk ikke om du får kjøpt det over disk i Norge, men helsekost er nok stedet som muligens kunne hatt det ja...

    Jeg kjøper xanthan gum hos iHerb, og en boks holder en evighet :-) Skal du bestille seinere Hanne så bruk gjerne rabattkoden min TOV581 så får du 5$ i rabatt ;-)
    Xanthan gum er også fantastisk i hjemmelaget iskrem, for å forhindre krystaller...

    Ha forandret litt på oppskriften, slik at det nå er tilføyd fiberhusk som alternativ :-)

    Ha en fortsatt fin adventstid!

    Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svar, da skal jeg bake med fiberhusk!
      Ønsker deg en flott adventstid.

      Hege-mor

      Slett
    2. Takk for svaret, da går det an å prøve denne. Dette er ei av de kakene jeg kunne tenke meg å ha i boksen til jul. :-)

      Slett
  5. Nå har jeg prøv dem. Det ble litt rar konsistens på dem... Hadde ikke vaniljeekstrakt og brukte vaniljepulver. Tok derfor litt mer eggehvite, og det ble kanskje litt for mye... Var litt usikker på hvordan deigen skulle være. De ble litt tynne, så jeg stekte dem bare i 9 min. Da ble de litt brent under, og de virker litt "løse i fisken". Må vel lage vaniljeekstrakt til neste gang (=planlegging). ;-) Dette var min egen feil som begynte å tukle med oppskrifta! God jul!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.