mm

lørdag 22. desember 2012

Englekyss...

Englekyss eller pikekyss... En smak av himmelen er det i alle fall...
Nydelige sukkerfrie fristelser, som smelter i munnen... Lukk øynene, og nyt!



Oppskrift
  • 4 eggehviter
  • 50 g sukrin
  • 1/4 ts salt
  • 2 ts vaniljeekstrakt
  • 1 ts sitronsaft eller eplesider eddik
  • evt konditorfarge


Sett stekovnen på 150 grader.
Visp eggehvite og sukrin til helt stiv marengs, sammen med litt salt, vaniljeekstrakt og sitron/eddik. (Tilsett sukrin 1 ss om gangen, mens du pisker hele tiden.)
Ha marengsen i en sprøytepose, og lag pene små topper.



Stek marengsen i ca 50 minutter.
Slå av ovnen og sett en sleiv i ovnsdøren slik at den står på gløtt. La kyssene stå til de er kalde og sprø - gjerne natten over...



God Jul 
fra 
Tove

4 kommentarer:

  1. Disse var utrolig gode! :) Men jeg må nok justere litt på varmen på ovnen neste gang jeg lager de, de ble brune på 150 grader i min ovn. Ha en strålende dag.
    Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at de falt i smak!
      Ja, det kan være stor forskjell på stekeovnene, så det er ikke alltid det som passer i min ovn er passe i en annen... Har samme problemet med den jeg har hjemme og den jeg har på hytta...;-)

      Ha en super dag du også Vibeke!

      Tove

      Slett
  2. Kan det passe at der kun skal bruges 50g sukrin? Har lige sat dem i ovnen, men synes ikke at det smager sødt, da jeg smagte på dejen. Bliver de søder når de bliver bagt?

    1000 tak for en god blog side, rigtig god inspiration.

    Ha det bra, Hilsen fra Karina (Danmark)

    SvarSlett
  3. Så flott at du finner litt inspirasjon på bloggen min ;-)

    Jeg syntes kyssene ble passe søte, men dette er jo selvsagt smak og behag... Smak deg frem, og tilsett gjerne litt mer søtt dersom du ønsker det :-) Litt for sent med dem som står i ovnen allerede, men håper de faller i smak allikevel...

    Tove

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.