mm

fredag 23. november 2012

Lavkarbo Tortilla-lefser...

Perfekt til taco, wraps o.l. Disse lefsene smakte akkurat som grove ”vanlige” tortilla lefser. Dette er den desidert beste oppskriften på lavkarbolefser jeg har forsøkt!



Oppskrift
  • 80 g mandelmel (evt 30 g kokosmel) 
  • 4 - 5 ss fiberhusk 
  • 2 ts bakepulver 
  • 1 ts salt 
  • 2 egg (4 dersom du bruker kokosmel) 
  • 1 ½ dl kokende vann 


Bland sammen alt det tørre.

Ha i eggene, og bland de godt inn med en håndmikser, eller bruk kjøkkenmaskin.

Ha i det kokende vannet, og fortsett å blande godt. I starten ser deigen ganske flytende ut, men etter et par minutter med kraftig blanding blir det en smidig og god deig.

Del deigen i 10 biter. Trykk ut deigen til lefser. Jeg la deigen mellom to bakepapir, og kjevlet den ut så tynn som mulig. For å få lefsene over på stekepannen rullet jeg de rundt en ”lefsepinne”, og la de i pannen. Deigen er seig og god å jobbe med, og holder fasongen godt. Revner lefsene er det enkelt å ”lappe” de sammen igjen.

Stek lefsene i stekepanne eller på en takke på middels til sterk varme.



Lefsene holder seg godt et par dager i kjøkkenskuffen, eller de kan fryses med matpapir mellom hver lefse. De tiner på et øyeblikk, og da kan du enkelt ta opp de lefsene du trenger etter hvert.

    


Lefsene fungerer forresten også kjempefint som pizzabunn og som pølselomper!



Tove


36 kommentarer:

  1. Så flott! Har brukt å jukse, ved å bruke fullkorn-tortilla, nå kan jeg lage mine egne! Takk skal du ha!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du likte oppskriften Hanne :-)

      Slett
  2. Utrolig fin blogg du har! Masse bra oppskrifter som skal prøves ut. God helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Kristine...
      Gi meg gjerne en tilbakemld på hva du synes om de ulike oppskriftene når du har testet ;-)

      Ha en fortsatt fin kveld!

      Slett
    2. Hei. Lagde tortilla lefser i dag, de ble kjempe gode. Men det ble "bare" 6 lefser. Kanskje æ lagde de for tykk, men går seg vel til med litt trening. Bakepapir fungerte bra.

      Slett
    3. Ja, eller kan hende lagde du de litt større enn mine ;-)
      Flott at lefsene falt i smak!

      Slett
  3. I dag ble det tortilla fylt med kylling, salat og rømme. Fantastisk godt, og utrolig at det gikk så greit å lage dem. Seige og fine å jobbe med, og den gamle bakstepinnen kom til nytte igjen:)Det ble 8 stk, og formen ble så som så, men regner med at det blir bedre når gubben og jeg tar en dag og lager en mengde for å legge i fryseren. Ser nemlig for meg all julematen som skal inn i disse: rakfisk, sylte, kald ribbe. Endelig et brukbart alternativ til lefse. Og de er sikkert kjempefine til gode pølser. Stor takk:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott!! Kjempeartig at du likte lefsene like godt som meg!
      Pølser var en god ide ja ;-D
      Ha en fin kveld videre!

      Slett
  4. Så utrolig kjekt at jeg så denne i dag! Vi skal ha taco til middag i kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du blir fornøyd Melissa :-)
      Ha en riktig fin adventstid videre!

      Tove

      Slett
  5. Jeg var skeptisk, men disse ble gode i både smak og "fasong"!
    Hva slags mandelmel er det brukt her?

    Jeg brukte mandelmelet fra Proteinfabrikken, men tror ikke det er helt optimalt, for det suger til seg enda mer væske enn mandelmelet fra Funksjonell mat. Lurer på hvordan det funker på hjemmelaget mandelmel (som dermed ikke er avfettet)??

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjøper mandelmel fra iHerb. Enten fra Bobs Red Mill eller Fun Fresh Foods

      http://www.iherb.com/Bob-s-Red-Mill-Almond-Meal-Flour-Gluten-Free-16-oz-1lb-453g/12069

      http://www.iherb.com/Fun-Fresh-Foods-Gluten-Free-California-Almond-Flour-14-oz-396-g/33574

      Tror nok det vil fungere like godt med hjemmelaget mandelmel også. Mandelmelet jeg bruker er ikke avfettet, så vidt jeg kan lese.

      Fiberhusken er vel den ingrediensen som trekker til seg mest væske i oppskriften... Prøv deg litt frem, til du får den ønskede konsistensen. Kan hende må du ha litt mer eller mindre væske :-)
      Som med all annen bakst er det ikke alltid like enkelt å komme med helt eksakte mål ;-)

      Flott at lefsene falt i smak i alle fall :-D

      Slett
    2. Ja, fiberhuske er selvfølgelig det som trekker til seg aller mest væske. :-) Men det er absolutt forskjell på mandelmel også, det merker jeg godt når jeg lager knekkebrød av mandelmel, frø og fiberhusk. Det beste er å kverne selv (litt grovere enn mel) synes jeg, men det er noen ganger det passer bedre med litt kjappe løsninger, som å bruke kjøpemelet i skuffen....

      iHerb har jeg ikke turt å bevege meg inn på ennå. Vet det er veeeeeldig mange fristelser der, og da kan jeg fort finne på å teste ut mengder med spennende oppskrifter, som å lage lakris eller sjokolade, i stedet for å bruke tida på jentene mine (som er hhv knappe 3 år og 9 mnd)....

      Slett
    3. Ja, da skjønner jeg at du har litt å henge fingrene i :-) Koselig, men slitsom tid, som går så alt for fort..;-) Synes ikke det er lenge siden...

      iHerb har kjempemye bra, og hovedårsaken til at jeg handler mye der, er at det er betraktelig mye billigere å handle derfra, kontra norske butikker. Ofte kan du spare 50% på å handle derfra ;-D
      Skal du falle for fristelsen må du gjerne bruke koden min TOV581 og få 5$ rabatt. Det dekker nesten frakten, som er på 6$ for varer under 1,8 kg. Pass bare på å holde deg under den magiske momsgrensen på 200,- , ellers kan fort vinningen gå opp i spinningen ;-D

      Ha en flott kveld videre Stine!

      Tove

      Slett
  6. Hvor mange karbohydrater er det i pr Lefse i denne opskriften :) ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har regnet litt og funnet ut at dersom du baker med mandelmel er det ca 0,7 g pr lefse, meg kokosmel ca 0,5 g. Ikke så stor forskjell med andre ord :-D

      Tove

      Slett
  7. Elsker denne oppskrifta, har laget de som lefser 2 ganger, får bare 4 av en oppskrift siden jeg liker de store :P
    TIPS:
    Denne oppskriften passer KJEMPEGODT som pizzabunn. Laget pizza med den i dag og det ble som vanlig pizza. Kjevlet ut deigen, hadde det på stekeplate med bakepapir på, tok på fyll og ost, satt den nederst i ovnen på 225grader over/under varme i 30 min(godt stekt,men ikke svidd) Skorpene ble gode å sprø. FANTASTISK Pizza :D

    TUSEN TAKK for oppskriften :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Forresten så laget jeg 1,5 porsjon til pizzaen til 2 stk, en storspist og en vanlig :)

      Slett
    2. Så bra at lefsene ble vellykket Sandra!!
      Ja, denne oppskriften fungerer også kjempegodt som pizzabunn ;-)
      Kanskje jeg må lage en egen post, der jeg anbefaler oppskriften som pizzabunn ;-D

      Ha en superduper søndag videre!

      Tove

      Slett
  8. Er det noen forskjell på det som heter mandelmel og ferdig opphakkede mandler til denne oppskriften? Mandelmel er jo lysebrunt på fargen mens opphakkede mandler er kun mandler, og hvitt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mandelmel er ganske enkelt finmalte mandler :-) Du kan gjerne lage det selv, eller kjøpe ferdig mel. Noe mel er laget av skoldede mandler, og er dermed hvitt, mens andre typer er laget med hele mandler, og er dermed mørkere. Melet laget av uskoldede mandler inneholder gjerne mer fiber, og er utmerket dersom ikke farge på det ferdige produktet har noen betydning :-) Til lyse formkaker liker jeg å bruke hvitt mel, men i disse lefsene kan du bruke det du har. Felles for begge typer er uansett at mandlene skal være malt til mel. Er de bare hakket, fungerer dette ikke i denne oppskriften.

      Lykke til med baksten!

      -Tove-

      Slett
  9. Hei Tove. Takk for kjempegod oppskrift på lavkarbo tortillalefser!!
    Dette er det beste lavkarbo-bakverket jeg har laget(uten bismak som jeg ofte syns det blir på lavkarbobakst). Jeg er også veldig glad i Sofie Hexebergs lavkarbobriks!Jeg lagde dobb.porsjon i går og fikk 17 lefser. Brukte ca 50 gr store emner og kjevlet ut på en silikonmatte under med en litt tykk plastpose over. Det fungerte veldig bra selv om deigen var litt klissete. Brukte mandelmel til utbakingen og et plastlokk, ca 20 cm, og stakk ut lefsene slik at de ble runde.
    SPØRSMÅL: Når deigen blir litt klissete skal jeg da ta i mer mandelmel eller mer fiberhusk? Til 80 gr mandelmel brukte jeg 45 gr fiberhusk.
    I morgen skal jeg servere lefsene til mine venninner med kylling, løk, paprika og ost stekt i ovnen og servere tacosalsa og rømme til.
    Tusen takk igjen!!
    Trinelise

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at lefsene falt i smak Trinelise :-) Dersom deigen blir klissete tilsetter du bare litt mer mandelmel :-)
      Håper lefsene faller i smak hos venninnene dine også!

      -Tove-

      Slett
  10. Hei, og takk for flott oppskrift! Jeg lurer på hvorfor det er bakepulver i disse? Det trengs kanskje ikke for de skal jo ikke heve? Selv tilsatte jeg 1/2 ts johnnesbrødkjernemel til deigen for ekstra elastisitet, og det funka bra. Kjevla ut på smurt bakepapir med smurt kjevle uten papir eller plast over. Funket helt fint. Har lyst å prøve på en versjon m mindre egg, uten bakepulver og kanskje med Pofiber:)

    SvarSlett
  11. Så flott at du ble fornøyd med lefsene Gretel :-)
    Bruker bakepulver for å få lefsene litt mer luftigere, men du kan helt sikkert droppe det :-) Synes det har mest effekt når jeg bruker kokosmel.


    -Tove-

    SvarSlett
  12. Laga disse igjen idag, laga ruller med philadelphiaost og røykalaks/fenalår. Kjempegodt! Laga noen av tortillalefse, og disse var minst like god (egentlig bedre, etter min mening). Anbefales!

    SvarSlett
  13. Hei:-) Vet du hvordan disse er på kalorier i forhold til kjøpe-lefser?:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det vet jeg dessverre ikke... :-(

      Slett
  14. Hei! Jeg fikk ikke disse til :-( når jeg skulle kjevle ut deigen mellom bakepapir, hang deigen seg bare fast i papiret og fikk ikke lefsene av da jeg var ferdig å kjevle! Vet du hva jeg har gjort galt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Så dumt at du ikke fikk de til. Prøv å smøre bakepapiret medllitt olje når du kjevler. Ellers kan det hende du burde ha i litt mer mel i deigen...

      Slett
  15. Tips for å få dem tynnest mulig uten å gå i stykker: Vent med å ta av bakepapiret på ene siden til de har stekt litt. Bare å legge i panna med bakepapirsiden opp og dra bakepapiret forsiktig av når det er på tide å snu tortillaen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så smart! Tusen takk for tipset :-) :-)

      Slett
  16. Herregud, for en fantastisk oppskrift. Tusen takk!

    De var supergode, og deigen var kjempelett å jobbe med! Skal definitivt lage en runde til i morgen, for å ha i frysern :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du likte oppskriften Mona :-) :-)
      Ja, disse lefsene er virkelig gode ;-) ;-) Lenge siden jeg har laget de selv nå, så spørs om ikke jeg må ta meg enn bakedag ;-)

      Slett
  17. Tusen takk for oppskriften, disse var nydelig gode! =)

    SvarSlett
  18. Utrolig god og bra oppskrift kan man bruke linfrømel isteden!?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.