mm

onsdag 14. november 2012

Lavkarbo Skillingsboller...

Skillingsboller eller kanelsnurrer - kjært barn har mange navn...
Da jeg var barn var skillingsboller noe av det beste jeg visste.
Lavkarbovarianten er om mulig enda bedre enn orginalen... Dessuten er de mye raskere å lage :-) Du slipper å vente på heving og etterheving – bare rør sammen deigen, stek og spis...



Oppskrift
  • 30 g kokosmel (evt 80 g mandelmel)
  • 3 - 4 ss fiberhusk 
  • 2 ts bakepulver 
  • 50 g sukrin 
  • 1 ts salt 
  • 4 egg (2 egg dersom du bruker mandelmel)
  • 1 ½ dl kokende vann 
  • 1 – 2 ss kanel 
    

Bland sammen alt det tørre.
Ha i eggene, og bland de godt inn med en håndvisper eller bruk kjøkkenmaskin.

Ha i det kokende vannet, og fortsett å blande godt. I starten ser deigen ganske flytende ut, men etter et par minutter med kraftig blanding blir det en smidig og god deig.

Ha deigen på et smurt matpapir, og trykk den ut til et rektangel ca 30x20 cm og 1 cm tykk. Det kan være lurt å smøre litt olje på hendene også, eller bruke en liten plastpose på hånden – deigen er nemlig litt klissete.

Strø over godt med kanel.

Rull sammen deigen, og skjær opp i ca 2 cm tykke biter.

Stek bollene ved 175 ⁰C i ca 40-50 minutter.

    


Bollene kan sikkert godt fryses. Her forsvant de nesten før de rakk å bli avkjølt :-) Neste gang må jeg doble oppskriften – minst!



Tove

24 kommentarer:

  1. Ååå, disse må jeg prøve! Skillingsboller (eller Kanel i Svingane som min Siddis-sambo kaller de) er virkelig min store svakhet og savn. Krysser fingrene for at disse er så gode som de ser ut :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig Lene :-)
      Håper de faller i smak...

      Tove

      Slett
  2. Jeg bor i Danmark og finner dessverre ikke kokosmel noen steder! Vet du om man kan bruke mandelmel som en erstatning i denne oppskriften?

    SvarSlett
  3. Ja, det kan du gjerne :-) Bruk da 80 g mandelmel og 2 egg. Jeg har tilføyd dette i oppskriften nå ;-)
    Jeg bestiller kokosmel fra iHerb. De har kjempeflotte produkter til en billig penge. Bruk gjerne koden min TOV581 dersom du vil bestille, så får du 5 $ i rabatt (dekker porto).
    Ha en fortsatt fin dag!

    Tove

    SvarSlett
  4. Takk for svar! Og takk for en inspirerende og flott blogg med deilige oppskrifter! Da blir det kanelsnurrer! :)

    Ha en fin dag du også, Tove! :)

    SvarSlett
  5. Hei! Disse prøvde jeg meg på i dag, men de ble rett og slett misslykkede.... Var store og fine i ovnen, men da de kom ut ramlet de ned og ble helt flate. Måtte le litt av resultatet :) Men de ble gode på smak, så blir nok spist alikevel :) Fulgte oppskriften, men brukte håndmikser da jeg ikke har kjøkkenmaskin, kanskje dette er grunnen?
    Nettopp kommet over bloggen din, gleder meg til å lese den! :)

    Hilsen Christine

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff, det var synd at bollene ble litt misslykket... Jeg bruker også bare håndmikser... Har ikke noen god forklaring på hvorfor de falt sammen... Vet at det kan være litt forskjell på de ulike merkene fiberhusk og kokosmel, men vet ikke om det er der som er årsaken. Bra at de ble gode på smak i alle fall ;-)

      Ha en fin kveld videre!

      Tove

      Slett
  6. Takk for svar! Men bruker du eltekrokene til håndmikseren? Jeg brukte de vispene, deigen "klatret" oppover hele tiden, så fikk ikke til å vispe så lenge, kanskje derfor... Uansett, skal prøve igjen en annen dag!:)
    Takk, ha en fin kveld du også!

    Hilsen Christine

    SvarSlett
    Svar
    1. Bruker de "vanlige" krokene til håndvisperen. Brukte du kokos eller mandelmel?

      Slett
  7. Hei :-)
    Lagde disse nå i sted, nydelige!
    Tror nok ikke noen rekker å havne i fryseren her heller ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at de falt i smak Mona Elisabeth :-)
      Ha en riktig fin kveld videre!

      Tove

      Slett
  8. Hei. Prøvde å lage disse to ganger. Begge ble svært mislykket. Begge gangene hevde de ikke i ovnen. Konsistensen ble seig. Ble skuffet over resultatet. Jeg brukte mandelmel i kanelbollene mine begge gangene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så synd at de ikke ble bra Nadia :-( Det var skikkelig dumt!
      Hvilket merke fiberhusk brukte du? Jeg har en mistanke om at de ulike merkene ikke oppfører seg helt likt, så kunne gjerne tenke meg å finne ut av hvorfor noen ikke får til disse... :-)

      Tove

      Slett
  9. Synes konsistensen ble litt merkelig.. sånn viskelær/svampeaktig. Skulle gjerne hatt dem litt sprøere utenpå. Noen som vet om det funker å pensle med noe? Eller å steke lenger på lav varme f.eks?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det høres ut som om du har brukt litt lav temperatur :-)
      Prøv å steke de ved litt høyere temp neste gang ;-D

      Slett
  10. Jeg fikk ikke til noe deigkonsistens.. Jeg hadde ikke fiberhusk, så jeg tok mer kokosmel. Jeg stod i minst 5 min med hurtigmikseren. Hadde det så mye å si at jeg tok i mer kokosmel (istedet for fiberhusk)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fiberhusken er viktig for å få denne deigen til å henge sammen ja... Dersom du har for lite i vil du ikke få skikkelig deig nei :-(

      Slett
  11. Hei! vet du sånn ca hvor mange g karbo det er per bolle?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke regnet på det, men vil tippe rundt 1-1,5 g pr bolle...

      Slett
  12. Hei! Disse så veldig gode ut! Lurer på om du syns de blir best med kokos- eller med mandelmel? Eventuelt en blanding av begge to:)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes begge deler blir like godt :-) :-)
      Har også en annen oppskrifte jeg bruker her:
      http://sjelemat.blogspot.no/2013/05/nydelige-skillingsboller-uten-mel-og.html
      Synes kanskje disse blir best, dersom jeg skal velge en favoritt ;-) ;-)

      Slett
  13. Har nett spist 4 stk! De var super gode :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.